הליכוד הגיש היום (שלישי) את תגובתו לבג״ץ בעקבות עתירות השמאל המבקשות לבטל את ההסכם הקואליציוני שהביא להקמת ממשלת אחדות, ולגרור את ישראל למערכת בחירות בעיצומו של משבר הקורונה.
בתגובה נכתב כי הליכוד וכחול לבן רואים חשיבות ביישום ההסכם הקואליציוני שהושג לאחר שלוש מערכות בחירות וגישר על פערים גדולים בין הצדדים. ההסכם הקואליציוני מורכב מאיזונים רבים כפי שהם מופיעים בהסכם הקואליציוני ועל כן הליכוד וכחול לבן רואים חשיבות באישור כלל סעיפי החקיקה וההסכם. בתגובה הודגש כי הצדדים רואים חשיבות מיוחדת בהשארה על כנו של ההסדר בנושא ראש הממשלה החליפי. הליכוד וכחול לבן ביקשו מבג״צ להכריע בענין במהירות האפשרית.
הליכוד הבהיר בהרחבה כי לבית המשפט העליון אין כל סמכות להתערב בחוקי יסוד שהתקבלו בכנסת. סמכות זו מסורה לעם באמצעות נבחריו בלבד. ״היענות לעתירות דנן תביא קרוב לוודאי גם לפירוקן של ההסכמות, ההכרעות והפשרות הללו, ותאלץ את המערכת הפוליטית ללכת לבחירות נוספות״, הובהר בתגובה.
עתירת התנועה שהוגשה בחודש מאי האחרון, דורשת לבטל את תיקון החוק המעגן את עקרון "רה"מ החליפי" כפי שנוסח בהסכם הקואליציוני בין מפלגות הליכוד וכחול לבן. בעתירת התנועה נכתב: "מדובר בשינוי המבנה הבסיסי של המשטר בישראל שאף עולה לכדי "החלפה חוקתית" של שיטת הממשל הקיימת בישראל. התנועה דורשת לבטל את התיקון לחוק בשל "השימוש לרעה" שנעשה בו בידי רה"מ נתניהו המבקש ליצור משטר חוקתי חדש להגנה מפני אישומים פליליים, והשר גנץ המבקש לערוך תיקון חוקתי-משטרי זה מטעמים פוליטיים קצרי-מועד הנובעים מחוסר-אמון בנתניהו".
כזכור התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור, אריאל ברזילי, שקד בן עמי ואביתר אילון, בדרישה כי יבטל את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, המסדיר עקרון של ראש ממשלה חלופי בהסכם הקואליציוני בין "הליכוד" ו"כחול לבן". מדובר בהסכם הטומן בחובו רמיסה שיטתית של שיטת המשטר הדמוקרטית בישראל ופגיעה חסרת תקדים בעצמאותה של הכנסת, תוך הכפפתה באופן כמעט מלא לרצון הממשלה, עד כדי אבדן גמור של סמכויות החקיקה והפיקוח. לצורך יישום ההסכם הקואליציוני, הוקמה הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – ממשלת חילופים). בתיקון לחוק היסוד, מצויים תיקוני חקיקה שונים המתנגשים חזיתית עם אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, פוגעים אנושות בשיטת המשטר שלה ומרסקים את מבנה הפרדת הרשויות במדינת ישראל. כך למשל מציג החוק מוסד חדש למבנה המשטרי בישראל – "ראש הממשלה החלופי".
מהתיקון לחוק היסוד נגדו עותרת התנועה, עולה כי מדובר בשינוי המבנה הבסיסי של המשטר בישראל שאף עולה לכדי "החלפה חוקתית" של שיטת הממשל של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הקיימת בישראל. התיקון מעקר את מקור סמכותו של רה"מ ומפשיטו מן ה"כוח החוקתי" המאפשר לו את ביצוע תפקידו. התיקון בעצם מציג משטר שלטוני וחוקתי חדש: כנסת אחת. רשות שופטת אחת. אך ממשלות – שתיים. ובראש כל אחת מהן – ראש ממשלה אחר: האחד מכונה "ראש הממשלה", והשני מכונה "ראש הממשלה החלופי". כל אחד מהם מחזיק ב"כוח החוקתי" ביחס לממשלתו-שלו, והוא מוסמך לבצע חילופים בממשלתו שלו כראות עיניו. על כן, אין ספק כי מדובר בתיקון שאינו חוקתי. בנוסף, דורשת התנועה לבטל את התיקון לחוק בשל "השימוש לרעה" שנעשה בו בידי בנימין נתניהו המבקש ליצור משטר חוקתי חדש להגנה מפני אישומים פליליים, ובנימין גנץ המבקש לערוך תיקון חוקתי-משטרי זה מטעמים פוליטיים קצרי-מועד הנובעים מחוסר-אמון בבנימין נתניהו. בשל כך, מבקשת התנועה מבג"ץ להתערב ולפסול את התיקון לחוק היסוד.
יו"ר התנועה, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "יש פה ניסיון בוטה למוטט את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, והכל כדי לאפשר לאדם אחד להימלט מאימת הדין. מדובר ברמיסה בוטה של שיטת המשטר וחיסול עצמאותה של הכנסת. על בית המשפט להתערב באופן בהול ולשים תמרור עצור לפוליטיקאים המנסים, בלי בושה, לעשות בדמוקרטיה הישראלית כבשלהם".