לפני קצת יותר מעשור, עוד היו אנשים שעוצרים ליד הנהג שלצידם בכביש כדי לשאול: "איך אני מגיע לארלוזורוב?" או מסתמכים על תמרורים. אך כיום, כשאפליקציות הניווט הפכו חינמיות, כולנו מחזיקים באחת במקביל לאלו שמגיעות מובנות בסמארטפון. חוקרים בדקו את ההשפעות של ה-GPS על מוחנו, וזה מה שהם גילו.

המחקר שנערך באוניברסיטת מקמאסטר בקנדה, הראה כי ההסתמכות על הזיכרון שלנו בניווט בכבישים, הופך את חוש הכיוון שלנו ליעיל יותר. בנוסף, החוקרים מצאו כי הפחתת השימוש ב-GPS מסייעת באימון החושים שלנו ובשיפור הזיכרון החזותי, כלומר, היכולת לעבד מידע הקשור לכל מה שנמצא מסביבנו כולל מפה מחשבתית.

צילום אילוסטרציה GPS (צילום: אינג אימג')
צילום אילוסטרציה GPS (צילום: אינג אימג')

המשתתפים הבוגרים והמנוסים יותר, יכלו להסתמך על היכולות המנטליות שלהם באמצעות "מפה מחשבתית", וזאת לעומת הנבדקים הצעירים יותר שנטו להיעזר ב-GPS, כך דיווח המגזין האיטלקי "פוקוס". מחקרים נוספים שנערכו על ידי אוניברסיטת ליון ואוניברסיטת קולג' בלונדון, מאשרים את אותו הרעיון. אלו שגדלו באזורים כפריים או בערים עם מפה מורכבת, פיתחו חוש כיוון בהשוואה לאלו שנולדו במרכזים עירוניים.

ובכן, אמנם אפליקציות הניווט השונות יכולות להקל עלינו בכך שהן יבחרו עבורנו את הדרך המהירה ביותר, ימדדו את זמן העיכוב בפקק ואף ישנו את המסלול במידת הצורך. אך אולי כדאי לחשוב על ההשלכות שהן עלולות לגרום במשך השנים ולצמצם את השימוש בהן.