להתחפש נשמע כקרנבל ססגוני ומשמח. יש לקחת בחשבון שיש ילדים שנרתעים מלהתחפש, בדרך כלל הדבר נובע מחוסר בטחון ומחשש מהחלפת זהות ו/או מחשש מתגובת הסביבה.

עילה לגירושין? אישה מהצפון טענה: "בעלי נרדם כל הזמן, אפילו בזמן יחסי מין"
זוג הזוי: גילתה שבעלה הומוסקסואל - ועשתה את המעשה המוזר הבא

השנה, פורים והתחפושות בפורים בזמן מלחמה חרבות ברזל מקבלות משמעות חדשה. בנוסף לחששות הרגילים, השנה כולנו, מבוגרים, ילדים ונוער נמצאים בסוג של טראומה לאומית. כולנו יותר דרוכים, יותר זהירים ויותר מפחדים, כל אחד ואחת מדברים שונים לפי חוויות העבר וההווה. יש לקחת בחשבון שהשנה נצטרך להיות זהירים יותר ורגישים יותר בבחירת התחפושת, השיקול הפעם הוא לא רק העדפות הילד/ה שלנו אלא שיש לקחת בחשבון גם את הרגישות לפוטנציאל לחרדות שתחפושות מסוימות עלולות לעורר באחרים.

ההפנינג בעפרה, תחפושות (צילום: צילום פרטי)
ההפנינג בעפרה, תחפושות (צילום: צילום פרטי)

ככה למשל תחפושות שמחקות מראה של מחבלים, או תחפושת של רעולי פנים, גם תחפושת שמדמה אדם מדמם או פצוע ובוודאי שתחפושת שקשורה במוות כמו מלאך המוות וכיוצא בזה. ככלל, תחפושת שמבטאת כל היבט של אלימות, פציעה, חזות של מפגע או דומה לכך, עשויה לעורר חרדה ואי נעימות, בטח בקרב ילדים המתמודדים עם פוסט טראומה או עם חרדות שונות בעקבות המצב הנוכחי. יש לזכור שמטרת התחפושות היא לגרום להנאה, שמחה ואווירה של צחוק.

לכן השנה, נצטרך לקחת בחשבון שיש בינינו אנשים וילדים שהם לא במצב לשאת תחפושות כבכל שנה. חשוב שנהיה ערים לכך ונתחשב בכולם. גם הקפצונים מאוד לא יתאימו השנה, מעבר לסכנה הפיסית לכוויות שכרוכה בהם, השנה הם גם מתחברים לחשש מרעשים שונים שעשויים לגרום ללחץ ולחרדה. הקפצונים נשמעים לא פעם כמו יריות, וגם זה רעש שעשוי לעורר חרדה בקרב ילדים ומבוגרים.

התמודדות והכנה מראש לקראת הרעש וההמולה  

יש לשים לב שיש ילדים צעירים שהמולת החג של הרעשנים והמסכות מעוררת בהם חרדה בכל שנה ובוודאי שהשנה עוד יותר. יש להכין ילדים אלו מראש בימים המקדימים את החג ולהסביר להם שבחג אנו נראה אנשים עם מסכות, תחפושות ונשמע רעשים. מומלץ לתווך ולהסביר את ההבדל בין רעשי החג לרעשים אחרים מהמלחמה שאולי הבהילו ואו הפחידו. יש לחשוף אותם מעט דרך הדגמות קטנות למה שהם עשויים לראות ולשמוע ולהסביר להם את פשר הגירויים האלו.

אין לזלזל בפחדים אלו ולשלול אותם, להיפך - יש לעזור להם להבין ולהגיד לדוגמה - "אני מבינה שהמסכות הללו ו/או הרעשים הללו מפחידים אותך. זה באמת משהו שאנחנו פחות רגילים אליו. אלו חלק מאירועי פורים ואני אהיה פה לעזור לך ולשמור עליך. זה לא יזיק לך ולא יפגע בך וזה שונה מהאזעקות או הרעשים האחרים הקשורים למלחמה".

בזאר יד2 מכל הלב, תחפושות (צילום: יח''צ)
בזאר יד2 מכל הלב, תחפושות (צילום: יח''צ)

כמה טיפים לקראת חגיגות הפורים בצל מלחמה:

- יש להכין את הילד או הילדה לקראת הרעשים והמראות שהם צפויים להיחשף אליהם במהלך הפורים ולערוך אבחנה ביניהם ובין רעשי המלחמה. תיאום הציפיות למול המציאות המתמשכת עשויים להקל על הילדים.

כדאי לאפשר התנסות בתחפושות לפני בוא החג- ללבוש, לתכנן ולמדוד מבעוד מועד בבית למשל. הדבר ייצור התרגלות לתחפושת, הנאה ממושכת ממנה ואפשרות לתיווך ממושך ורגוע יותר לפני בוא החג, בייחוד בילדים בגילאי הגן.

- ניתן להיות יצירתיים ולהרחיב את מנעד הרעיונות לתחפושות, מעבר לנמצא בחנויות ולנצל את ההזדמנות לפתח מקוריות, יזמות וחדשנות וליצור ביחד משהו מדהים ואחר בעבודת יד או מחומרים ממחוזרים למשל כדי להעניק ערך מוסף.

- אין להשרות לחצים סביב ההתחפשות, חשוב לזרום עם הילדים ובמידה ואין רצון להתחפש פתאום בבוקר החג, אפשר להציע לילד/ה לשים את התחפושת בתיק וללבוש בגן אם יתחשק לו/ה.

- הרעיון שרצוי להעביר הוא שיש מגוון דרכים לשמוח יחד כמשפחה בחג ומותר ואף רצוי לשמוח גם בזמן המלחמה, עבור עצמנו ועבור ילדינו. 

הכותבת היא ד"ר בלהה פריינטה, מרצה בכירה וסגנית ראשת התכנית לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית במכללה האקדמית אחוה