מדענים גילו חיידק "ערפד" קטלני בעל תיאבון שאינו יודע שובע לדם אנושי. אורגניזמים מזהמים נמשכים לדם, בדומה לכרישים. תופעה חדשה זו, המכונה "ערפדיות חיידקית", מערבת חיידקים, כולל חיידקי אי קולי, המחפשים וניזונים מדם אנושי.

מחקר בראשות צוות מאוניברסיטת מדינת וושינגטון (WSU), מצא כי חיידקים אלה נמשכים לנסיוב (סרום), החלק הנוזלי של הדם שעשיר בחומרים מזינים שהם יכולים לצרוך כמזון.

רב הנסתר על הגלוי: האם המרד בליכוד הוא תחילת סופה של הממשלה?
ללמוד ריסון: מעצרים אלימים לא מוסיפים כבוד למשטרה

מומחים טוענים כי חיידקים מסוימים הם גורם התמותה העיקרי עבור אלה הנאבקים במחלות מעי דלקתיות (IBD). החוקרים מאמינים כי ממצאיהם יכולים לשפר את בריאותם וחייהם של אנשים הסובלים ממחלות אלה.

ממצאים אלה, שפורסמו בכתב העת "eLife", מציעים תובנות חדשות לגבי האופן שבו מתרחשים זיהומים בזרם הדם ושיטות טיפול אפשריות. כימיקל אחד שנראה שהם התעניינו בו במיוחד היה סרין, חומצת אמינו המצויה בדם האדם ונמצאת בשימוש נפוץ במשקאות חלבון. 

פרופ' ארדן ביילינק, המחבר המקביל של המחקר מהמכללה לרפואה וטרינרית של WSU, הזהיר: "חיידקים המדביקים את זרם הדם יכולים להיות קטלניים. למדנו שחלק מהחיידקים שבדרך כלל גורמים לזיהומים בזרם הדם חשים כימיקל בדם האנושי ושוחים לקראתו".

פרופ' ביילינק והמחברת הראשית של המחקר, הדוקטורנטית סיינה גלן, זיהו לפחות שלושה סוגים של חיידקים - סלמונלה אנטריקה, אי קולי וציטרובקטר קוסרי - הנמשכים לסרום אנושי.

החוקרים יצרו מערך מיקרוסקופ רב עוצמה שזכה לכינוי "Chemosensory Injection Rig Assay" כדי לחקות דימום במעיים. הם הזריקו חתיכות זעירות של נסיוב אנושי והתבוננו ביראת כבוד כיצד החיידקים יצרו עבורו קו ישר תוך פחות מ-60 שניות.

קבוצת המחקר גילתה כי לסלמונלה יש קולטן חלבון ערמומי המכונה Tsr, המאפשר לחרקים להתביית ולשחות לעבר הסרום. הם השתמשו בקריסטלוגרפיה (מדע ניסויי העוסק בקביעת סידור האטומים במוצקים) של חלבונים כדי לרגל אחר האטומים של החלבון הזה שמתערבבים עם סרין.

מהמחקר עלה כי סרין הוא כימיקל בדם שהחיידקים האלה מרחרחים ומכרסמים. הדוקטורנטית גלן אמרה: "על ידי למידה כיצד חיידקים אלה מסוגלים לזהות מקורות דם, בעתיד נוכל לפתח תרופות חדשות שיחסמו את היכולת הזו. תרופות אלה יכולות לשפר את חייהם ובריאותם של אנשים עם IBD הנמצאים בסיכון גבוה לזיהומים בזרם הדם".