אכילת פירות וירקות עם או בלי קליפות מאז ומתמיד הייתה שאלה שנויה במחלוקת. אנשים לעתים קרובות נפטרים מהקליפות מתוך העדפה או הרגל, או כדי להפחית את החשיפה לחומרי הדברה. עם זאת, הסרת הקליפה פירושה הסרת אחד החלקים העשירים ביותר בחומרים מזינים של הפרי או הירק. מה המדע חושב על זה?

כמויות החומרים המזינים משתנות בהתאם לסוג הפרי או הירק. מוצרים לא קלופים מכילים אחוז גבוה יותר של ויטמינים, מינרלים ותרכובות צמחיות מועילות אחרות, בהשוואה לאלה המקולפים.

נתניהו נגד ארצות הברית: "לא ייתכן שהממשל מונע מישראל נשק"
רננה רז עוררה סערה: "פירוק ההמשלה יקרה באלימות, צריך לקרות משהו קיצוני"

לדוגמה, תפוחים עם קליפה מכילים כמויות גבוהות יותר של ויטמינים מאשר תפוחים קלופים. קליפות ירקות מכילות גם יותר סיבים ונוגדי חמצון. לדוגמה, עד 31% מכמות הסיבים בירקות ניתן למצוא על הקליפה שלהם. רמות נוגדי החמצון בקליפות פירות גבוהות פי 328 מאשר בציפה. לכן, אכילת פירות וירקות לא קלופים מגדילה את צריכת החומרים המזינים.

קליפות פירות וירקות גם מפחיתות רעב, בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלהן שמאטה את מהירות ריקון הקיבה, או על ידי השפעה על מהירות הפרשת הורמוני השובע בגוף. פירות וירקות טריים מכילים כשליש מהסיבים העודפים, לפני הסרת השכבות החיצוניות.

סיבים תזונתיים הם גם מזון לחיידקים ידידותיים שחיים במעיים, ומייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת שנראה כי הן מגבירות את תחושת השובע. מספר מחקרים ציינו כי דיאטות עתירות סיבים תורמות להפחתת הרעב, ובכך מפחיתות את מספר הקלוריות הנצרכות ביום, מה שעשוי להוביל לירידה במשקל.

חצילים (צילום: אינג'אימג')
חצילים (צילום: אינג'אימג')

פירות וירקות מכילים נוגדי חמצון ומרוכזים יותר בשכבה החיצונית של הקליפה. נוגדי חמצון הם תרכובות צמחיות מועילות שמחקרים אישרו כי הן חשובות בהפחתת הסיכון למחלות לב ולסוגים מסוימים של סרטן. נוגדי חמצון מסוימים הנמצאים בפירות וירקות נקשרו לסיכון נמוך יותר למחלות נוירולוגיות כגון מחלת אלצהיימר.

לעומת זאת, קליפות מסוימות עשויות להיות בלתי אכילות, כגון קליפות אבוקדו ואבטיח, או בעלות מרקם קשה שקשה ללעוס ולעכל, כמו אלה המצויות באננס, בצל וסלרי.

יש קליפות שיש להן טעם מר או שיש עליהן לכלוך שקשה להסיר, כגון פירות הדר. במקרים אלה, עדיף בדרך כלל להסיר קליפות אלה ולא לאכול אותן.

תפוזים (צילום: אינג'אימג')
תפוזים (צילום: אינג'אימג')

ניתן למצוא חומרי הדברה גם בפירות וירקות אורגניים. למרות שחלק מחומרי ההדברה נכנסים לליבה של הפירות והירקות, רבים נשארים רק על הקליפה.

שטיפה היא דרך טובה להיפטר משאריות חומרי הדברה שנדבקות לפני השטח של הקליפה, בעוד הסרתה עשויה להוביל לסילוק מעט יותר חומרי הדברה מאשר שטיפה. עם זאת, ההבדל הוא קטן מאוד ואין צורך לדאוג.

קליפות בלתי אכילות: אבוקדו, פירות הדר (אשכולית, לימון, תפוז, פומלה, קלמנטינה), שום, בצל, מלון, דלעת, פירות טרופיים (ליצ'י, אננס, פפאיה וכו').

קליפות אכילות: תפוחים, משמשים, בננות, פירות יער, אספרגוס, גזר, דובדבנים, פירות הדר (מגוררים או מבושלים), מלפפונים, חצילים, ענבים, קיווי, פטריות, אפונה, אפרסקים, אגסים, פלפלים, תפוחי אדמה, קישואים.