שריד בגודל כדור הארץ של כוכב מת, הממוקם במרחק של כ-3,000 שנות אור מכדור הארץ, צפוי להתפוצץ בקיץ הקיץ, כך חוזים בנאס"א. התוצאה היא פיצוץ תרמו-גרעיני שיהיה בהיר מספיק כדי להיראות מכדור הארץ. התאריך המדויק שבו זה יקרה אינו ידוע, אך נאס"א מבצעת מעקב כדי לדווח על המועד המדויק.

לפי נאס"א מדובר באירוע "נובה" - כוכב שבהירותו גדלה בצורה דרסטית. תופעה זו מתרחשת במערכת כוכבים בינארית, המכילה "ננס לבן" וכוכב מהסדרה הראשית או "ענק אדום".

אילה חסון "עיתונאית טובה", דרוקר חוטף: מה חושבת מנכ"לית חדשות 13 על הערוץ?
"המלחמה לא תיפסק לעולם": אמה של לירי אלבג במסר לחברי הממשלה

הפיצוץ שאמור להיות מרהיב הוא "אירוע של פעם בחיים שייצור הרבה אסטרונומים חדשים שם בחוץ, ויעניק לצעירים אירוע קוסמי שהם יכולים לצפות בו בעצמם, לשאול שאלות משלהם ולאסוף נתונים משלהם", אמרה רבקה הונסל, אסטרופיזיקאית מנאס"א.

הונסל היא עוזרת מדען-מחקר המתמחה באירועי "נובה" במרכז טיסות החלל גודארד של נאס"א בגרינבלט, מרילנד. "יש כמה 'נובות' חוזרות ונשנות עם מחזורים קצרים מאוד, אבל בדרך כלל אנחנו לא רואים לעתים קרובות התפרצות חוזרת ורק לעתים רחוקות צופים באחת כל כך קרובה יחסית למערכת שלנו", אמרה בהצהרה לתקשורת. "זה מאוד מרגש לקבל את המושב הזה בשורה הראשונה".

אירוע ה"נובה" (מתואר כ"כוכב אש") שונה מה"סופרנובה", שהיא "פיצוץ טיטאני" שמשמיד כוכבים גוססים, מסרה נאס"א בהודעה לעיתונות.

במקרה הספציפי הזה, הכוכב הננסי יישאר שלם, אך "חומר מצטבר" יופץ לתהום החלל ב"הבזק מסנוור", כך לפי נאס"א, מה שמסביר כי מחזור זה חוזר על עצמו לאורך זמן ויכול להימשך עשרות אלפי עד מאות אלפי שנים.

לפי נאס"א פרץ האור יהיה "קצר" אך הוא צפוי להיות גלוי לעין למשך קצת פחות משבוע.

"'נובות' חוזרות הן בלתי צפויות ומנוגדות", אמר קוג'י מוקאי, אסטרופיזיקאי בנאס"א.

התצפית המתועדת הראשונה של "נובה" הייתה בסתיו 1217, כאשר מדען גרמני הבחין ב"כוכב חיוור שבמשך זמן מה זרח באור גדול", על פי נאס"א. הפעם האחרונה שבה נראתה "נובה" מכדור הארץ הייתה בשנת 1946.