תגלית עולמית: מטען ספינה מלפני יותר מ-3,300 שנה (מאות 14-13 לפני הספירה), ובו מאות קנקנים שלמים, נחשף בעומק של 1.8 ק"מ בקרקעית הים התיכון. מטען הספינה התגלה במהלך סקר סביבתי שגרתי שביצעה חברת הפקת הגז הטבעי אנרג'יאן, המפעילה בישראל את מאגרי הגז "כריש, "תנין" ו"קטלן", וזוהה על ידי רשות העתיקות כמטען גדול של קנקני אגירה כנעניים, המתוארך לתקופת הברונזה. זוהי הספינה הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בים העמוק.

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, "נראה שהספינה נטרפה כתוצאה ממצוקה שנקלעה אליה בסערה ימית, או אולי באירוע של היתקלות עם פיראטים – תופעה שידועה מתקופת הברונזה. זוהי הספינה הטרופה הראשונה והקדומה ביותר שהתגלתה עד היום בים העמוק במזרח הים התיכון, במרחק של כ- 90 ק"מ מקו החוף. מדובר בסנסציה ברמה עולמית: התגלית מלמדת על יכולות ניווט מרשימות של הקדמונים - כאלה שאפשרו את חציית הים התיכון ללא כל קשר עין אל החוף - שכן ממרחק זה רואים רק קו אופק מסביב. סביר להניח, שהניווט נעשה באמצעות גרמי השמים – בעזרת חישוב זוויות השמש והכוכבים".

טילים, כטב"מים ואז "המנה העיקרית": כך נערך חיזבאללה להכרזת מלחמה על לבנון
כוכב אש מרהיב: נאס"א חוזה "אירוע קוסמי של פעם בחיים" שיתרחש הקיץ

"כחלק מהפעילות השוטפת שלנו לגילוי והפקה של גז טבעי בים העמוק, אנו עורכים סקרים לבחינת פרמטרים סביבתיים שונים, תוך שימוש ברובוט תת-ימי מתקדם, שסוקר את קרקעית הים", אמרה ד"ר קרנית בכרטן, ראש צוות סביבה באנרג'יאן. "באחד הסקרים שנערכו לפני כשנה, זיהינו מראה לא שגרתי של מה שהיה נדמה כמקבץ גדול של כדים שנחו על פני הקרקעית. אנו נמצאים בקשר שוטף עם רשות העתיקות, וכאשר שלחנו אליהם את התמונות התברר שמדובר בתגלית מרעישה, יותר ממה שכל אחד מאיתנו היה יכול לדמיין".

הוצאת הקנקן ע''י רובוט ממים בעומק של 1.8 ק''מ (צילום: חברת אנרג'יאן)
הוצאת הקנקן ע''י רובוט ממים בעומק של 1.8 ק''מ (צילום: חברת אנרג'יאן)

מרשות העתיקות החלו לסקור את האתר על גבי האונייה "אנרג'יאן סטאר", המצוידת באמצעים טכנולוגים לביצוע עבודות בעומקים אלו. החברה תכננה הליך עבודה מורכב וייחודי שנוהל על ידי מומחים מטעמה לפעילות בים העמוק, ואף בנתה את כלי העזר שיאפשרו הוצאה של הממצאים בשלמותם תוך סיכון מינימלי למכלול כולו.

"מסקירת האתר ומיפויו באמצעות הרובוט, היה ברור כי מדובר בספינה טרופה באורך של 14-12 מטרים,  שנשאה בתוכה מאות קנקנים שרק חלקם נראו על פני השטח. נראה כי בקרקעית הבוצית קבורה גם שכבה שניה של קנקנים, וככל הנראה חלקים מגוף העץ של הספינה קבורים עמוק בתוך הבוץ", אמר שרביט.

לאורך יומיים של הפלגה, נמשו מהעומק לצרכי מחקר על ידי צוות המומחים של אנרג'יאן, שני קנקנים שלמים משתי נקודות מצדי המטען במטרה לצמצם ככל הניתן את ההפרעה באתר.

"קנקנים מסחריים כמו אלה שזוהו במטען הספינה, שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ולשינוע סחורת זולה ורבת כמות, ובד"כ הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות אחרים כגון פירות. גילויים של קנקנים בכמות כה גדולה במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים התיכון", ציין שרביט, והוסיף: "זו תגלית סנסציונית: במזרח התיכון מוכרים רק עוד שני מכלולי ספינות מתקופת הברונזה - הספינה מכיף גלדוניה והספינה מאולו בורון שתיהן התגלו בסמוך לחופי טורקיה. אלא שבשני המקרים האלו, הספינות נמצאו בקרבת החוף, בעומקים המאפשרים צלילת מכשירים".

הקנקנים נחשפים לאור יום לאחר יותר מ-3,000 שנה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
הקנקנים נחשפים לאור יום לאחר יותר מ-3,000 שנה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

"דבר זה הביא להנחה הרווחת שההפלגה בעת ההיא נעשתה מנמל לנמל, באופן שמאפשר קשר עין עם החוף. הספינה שהתגלתה כעת, משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק: היא הראשונה שהתגלתה עד כה במרחק כה גדול, שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף. יש כאן פוטנציאל ענק למחקר: העומק שבו התגלתה הספינה כה רב, כך שהשתמר כאן מכלול שבו הזמן קפא מלכת ברגע האסון - מטען שלא הופרע על ידי מגע אנושי (צוללים, דייג ועוד) או פעילות של גלים וזרמים כפי שקורה במים הרדודים".

חומר אורגני שהוצא מהקנקנים. התכולה תעבור למחקר (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
חומר אורגני שהוצא מהקנקנים. התכולה תעבור למחקר (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

שאול צמח, מנכ"ל אנרג'יאן ישראל, מתייחס להחלטת החברה להוציא לפועל מבצע כה מורכב לטובת הוצאת ממצאים ארכיאולוגיים מעומק הים: "הקשר עם רשות העתיקות הוא חלק בלתי נפרד מהחיבור של אנרג'יאן אל הקהילה ומייצג את המחויבות שלנו לחברה ולסביבה. במשימה המורכבת הזו הצוותים שלנו הוכיחו מקצועיות יוצאת מגדר הרגיל, ואנו שמחים להיות שותפים לתגלית משמעותית בסדר הגודל הזה".

ספינת ''אנרג'יאן סטאר'' (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
ספינת ''אנרג'יאן סטאר'' (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, אמר כי "על רקע חשיבות התגלית, החלטנו להציג את הקנקנים הכנעניים שהוצאו מעומק הים ולספר את סיפורה הייחודי של הספינה לציבור, במסגרת פתיחת הקריה הלאומית לארכיאולוגיה ל'סיור טעימות' בקיץ הקרוב. זו תהיה הזדמנות לקבל הצצה למבנה הייחודי, לפסיפסים ולמעבדות, עוד לפני הפתיחה הרשמית לקהל, שצפויה בהמשך, במרכז מבקרים גדול ומרהיב. אני מודה לחברת אנרגי'אן על הערנות בזיהוי המטען הקדום ועל הקצאת המשאבים אשר אפשרו תובנות ראשוניות על מטען הספינה הנדיר".

הרשמה לסיורי טרום הפתיחה של הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל, בה יוצגו הממצאים הנדירים לקהל - באתר רשות העתיקות.