מיקרוביולוג מזהיר מפני "אפוקליפסת פטריות" שעלולה להשמיד לדבריו את המין האנושי. ארתורו קסדבאל, פרופ' למיקרוביולוגיה מולקולרית, אימונולוגיה ומחלות זיהומיות, אומר שהתרחיש המוצג בסדרה "האחרונים מבינינו" (באנגלית: "The Last of Us")  הוא ממש לא דמיוני.

סדרת הטלוויזיה הפוסט-אפוקליפטית, בכיכובם של פדרו פסקל ובלה רמזי, מראה מה יקרה אם מגפה פטרייתית המונית תחסל את רוב האנושות. על פי העלילה אלה שנפגעו מנגיף הפטריות - הנקראים קורדיספס - הופכים ליצורים דמויי זומבים, שנשיכתם - או נבגיהם - מדביקים בני אדם והופכים אותם למפלצות.

מאמר ב"טלגרף": "האיסלמיסטים לא שונים מהיטלר; איזו אלטרנטיבה הייתה לישראל?"
כמה כפיות סוכר מתחבאות לנו במאכלים השונים? | ד"ר מאיה רוזמן

פרופ' קסדבאל בן ה-67, שכתב יותר מ-1,000 מאמרים מדעיים ועובד בבית הספר לבריאות הציבור על שם ג'ונס הופקינס בלומברג בבולטימור, ארצות הברית, אמר כי מגפה שכזו מהווה "איום אמיתי" על האנושות.

ספרו החדש - שיצא בחודש שעבר ונקרא "What If Fungi Win" - מדגיש את "האפשרות האמיתית מאוד" של מגפה הנגרמת על ידי פטרייה.

בנאום שנשא השבוע, הוא אמר כי תרחיש כזה הוא "לא בלתי אפשרי". הוא אמר: "כרגע, אנחנו לא מכירים שום פטרייה שיכולה להפוך אדם לזומבי, אבל אין לי ספק שאנחנו צפויים לראות פתוגנים פטרייתיים חדשים ומסוכנים. למעשה, אנחנו כבר רואים את זה קורה".

הוא אמר כי שינויי האקלים צפויים לגרום לפטריות "להפיץ מחלות חדשות" על המין האנושי, והוסיף: "כל דבר בסביבה שלנו מושפע ככל שהטמפרטורות עולות. יש ראיות הולכות וגדלות לכך שלפטריות מסוימות יש פוטנציאל לשחרר מחלות חדשות שיפגעו בהרבה בני אדם בדרכים חסרות תקדים".

שינויי האקלים צפויים לגרום לפטריות ''להפיץ מחלות חדשות'' (צילום: אינג'אימג')
שינויי האקלים צפויים לגרום לפטריות ''להפיץ מחלות חדשות'' (צילום: אינג'אימג')

הפרופ' אמר שאם פטריות יסתגלו לטמפרטורות גבוהות יותר זה "יקפיץ את ההגנות שלנו" ושהוא יראה יותר "מחלות הקשורות לפטריות", והוסיף: "זה הפחד שלנו".

לדבריו, כבר היו עדויות למוטציה של פטריות לאחר שהפטרייה קנדידה אוריס (C.auris) נמצאה באוזנו של אדם ביפן בשנת 2007, ולאחר מכן התפשטה לדרום אמריקה, אפריקה והודו.

"קנדידה אוריס לא הייתה מוכרת לרפואה עד 2007, כשנמצאה באוזן של אדם ביפן. יש לנו תעלומה רפואית. יש לנו אורגניזם שהרפואה לא ידעה עליו דבר. אחד הדברים שהצענו הוא שזו אולי הייתה הפטרייה הראשונה שפרצה את המחסומים התרמיים שלנו. רוב הפטריות אינן יכולות לשרוד בטמפרטורה של 37 מעלות צלזיוס (הטמפרטורה הפנימית של הגוף). זו כנראה הדוגמה הראשונה למחלה פטרייתית חדשה שצצה משינויי האקלים".

הוא אמר כי בני האדם מעולם לא חוו "מגפה פטרייתית", אך הזהיר כי מינים אחרים כן חלו, ושהמין האנושי עלול להיות הבא בתור. "לאנושות אין ניסיון עם מגפה פטרייתית, אבל למינים אחרים יש. דו-חיים מושמדים על ידי פטרייה שהתפשטה לכל היבשות. אז אם פטרייה יכולה לעשות את זה לדו-חיים שקיימים כבר מיליוני שנים ויש להם מערכת חיסונית טובה כמונו, לא צריך לחשוב שמשהו כזה לא יכול לקרות גם לנו. בכל הנוגע למחלות ולרעלים שפטריות יכולות להפעיל ישנה תעלומה ענקית".