אנשים רבים מאמינים למיתוס לפיו השיער והציפורניים ממשיכים לצמוח גם אחרי שבני אדם הולכים לעולמם. אז האמת היא שזה לא נכון, אבל "אשליה אופטית" יכולה לגרום להם להיראות ארוכים יותר.

כאשר בני אדם מתים הם מתייבשים. העור הוא בין האיברים הראשונים שסובלים מחוסר הלחות והוא מתכווץ. זה כולל את העור בקצות האצבעות ועל הקרקפת, מה שיוצר אשליה שהציפורניים והשיער שלנו גדלו עוד.

נסראללה לומד מסינוואר? זה מחסן הנשק שאם ייפגע - "לבנון גמורה"
שרה נתניהו תחת מתקפה: "מציעה לה ללמוד מרעיית הנשיא איך עובדים למען הציבור"

ד"ר מירו פיגורה (@doctormyro) הסביר בסרטון בטיקטוק את האמת מאחורי המיתוס: "עובדה משעשעת - ציפורניים לא צומחות כשאתם מתים. זו אשליה אופטית שמתרחשת כי העור מתייבש, מתכווץ ונסוג", אמר ד"ר פיגורה. "תראו, הן בקושי גדלות כשאתם חיים. אם אתם מאבדים ציפורן ייקח לכם חצי שנה לגדל אותה בחזרה".

@doctormyro Still faster than toenails! #doctor #timelapse #nails #funfact ♬ (Don't Fear) The Reaper - Blue Oyster Cult

בתגובה לסרטון כתב אחד הגולשים: "האם אני היחיד שיש לו ציפורניים שיכולות לצמוח כל כך הרבה תוך שבוע או שבועיים? כי מעולם לא ראיתי או פגשתי מישהו עם ציפורניים כמו שלי". אחר הוסיף: "חשבתי שאתה מראה לנו יד של אנשים מתים לשנייה".

ציפורניים. לא באמת צומחות לאחר המוות (צילום: אינג'אימג')
ציפורניים. לא באמת צומחות לאחר המוות (צילום: אינג'אימג')

ציפורניים צומחות בקצב של בערך 0.1 מ"מ ביום כשאנחנו בחיים. זה קורה בשורש הציפורן ורוב התאים החדשים מיוצרים כאשר תאים קיימים מתחלקים. לאחר מכן הם דוחפים את החלקים הרחוקים יותר של הציפורן קדימה כדי להתאים לצמיחה החדשה, וכתוצאה מכך הציפורניים ארוכות יותר.

תהליך חלוקת התא ויצירתו יכול להתרחש רק כאשר יש אנרגיה משריפת גלוקוז עם חמצן כדי להאיץ את הגדילה. כאשר אנו נפטרים, הלב שלנו מפסיק לפעום והחמצן כבר לא מופץ בכל הגוף, לכן שריפת הגלוקוז נמנעת. זה עוצר את ייצור האנרגיה וכתוצאה מכך הציפורניים שלנו מפסיקות לצמוח.

אותו עיקרון חל גם על שיער, אשר היה נתון לתפיסה רפואית מוטעית דומה. לכל קווצת שיער יש זקיק משלה, המשמש כשורש הצמיחה.