מדענים גילו תופעה מפתיעה - ליבת כדור הארץ אינה מסתובבת באותו קצב כמו בעבר. מחקר חדש מאוניברסיטת דרום קליפורניה, שפורסם בכתב העת Nature, מצא כי מאז שנת 2010 ליבת כדור הארץ מסתובבת לאט יותר משכבת הגלימה, השכבה העוטפת אותה.

"כשהבחנתי לראשונה בקריאה הסיסמית המצביעה על שינוי זה, הופתעתי", אמר החוקר ג'ון וידאל ל-New York Post. "אך לאחר שמצאנו עשרות ראיות נוספות שתומכות באותו דפוס, הבנו שמדובר בתגלית משמעותית: הליבה הפנימית האטה לראשונה מזה עשרות שנים".

ליבת כדור הארץ האטה את הקצב בו היא מסתובבת (צילום: אינג'אימג')
ליבת כדור הארץ האטה את הקצב בו היא מסתובבת (צילום: אינג'אימג')

למעשה, זוהי הפעם הראשונה מזה כ-40 שנה שהליבה מסתובבת בקצב איטי יותר משכבת הגלימה. החוקרים ניתחו נתונים סיסמיים מרעידות אדמה שהתרחשו בין השנים 1991 ל-2023 וכן נתונים ממבחני נשק גרעיני שבוצעו על ידי ארה"ב, צרפת וברית המועצות בין השנים 1971 ל-1974.

ניתוח זה הוביל אותם למסקנה שההאטה בליבה נובעת מזרימת מתכת נוזלית בתוך הליבה החיצונית. מתכת זו אחראית על יצירת השדה המגנטי של כדור הארץ ועל תכונות כבידה מסוימות הקשורות לגלימה.

כדור הארץ (צילום: רויטרס)
כדור הארץ (צילום: רויטרס)

בשלב זה, קשה לקבוע בוודאות מה יהיו ההשפעות של תופעה זו על חיינו. החוקר וידאל מעריך כי אורך היממות עשוי להתארך במיליוניות השנייה בלבד - שינוי זעיר שלא ניתן להבחין בו.

עם זאת, המחקר מעורר שאלות רבות לגבי התנהגות ליבת כדור הארץ ומדגיש את הצורך במחקר נוסף. ייתכן שבעתיד, נוכל להבין טוב יותר את התהליכים המתרחשים בליבה ולהעריך טוב יותר את ההשפעות שלהם על כוכב הלכת שלנו.