ארכיאולוגים מאוניברסיטת אינסברוק באוסטריה חשפו ממצא מרתק במהלך חפירות במתחם כנסייה עתיקה: תיבת שנהב עתיקה בת 1,500 שנה המעוטרת במוטיבים נוצריים, נמצאה בתוך ארון שיש. לתיבת השנהב עשויה להיות משמעות היסטורית משמעותית, שכן לפי הדיווחים ב-Fox News, היא מציגה אירועים מהברית הישנה והחדשה והחוקרים סבורים שקיימת זיקה בינה לבין סיפור קבלת התורה על ידי משה.

הארכיאולוג הראשי, פרופסור ג'ראלד גרבהר, הדגיש את נדירותן של תיבות שנהב מסוג זה. "ידוע לנו כי ישנן רק כ-40 תיבות כאלה ברחבי העולם, והאחרונה התגלתה לפני למעלה ממאה שנה", סיפר הפרופ' ל-Fox News. "רוב תיבות אלו מוצגות כיום במוזיאונים או שמורות באוצרות של קתדרלות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אחת הסצנות המיוחדות המופיעות על גבי התיבה מתארת גבר המרים את ידיו כלפי השמיים, בעוד יד אלוהית יורדת מן המרומים ומניחה חפץ בין זרועותיו. לידה, ניתן לזהות דמויות תנ"כיות נוספות. "זהו תיאור אופייני של מתן התורה למשה בהר סיני", טען.

סצנה נוספת מציגה דמות גבר במרכבה רתומה לשני סוסים כשיד אלוהית נוספת מושיטה עצמה מן העננים ומושכת את הדמות אל על. "אנו מניחים שמדובר בתיאור עלייתו של ישו לשמיים", ציין פרופ' גרבהר. "תיאור אירועים מהתנ"ך לצד סצנות מהברית החדשה אופיינית לתקופת שלהי העת העתיקה ומתאימה לתיבה שגילינו".

החפירות חשפו גם שתי כנסיות נוצריות, בור מים וחפצים אישיים של תושבי המקום לשעבר. לדברי הפרופ', לקראת סוף תקופת האימפריה הרומית, כאשר המצב הפך לא בטוח, עברו התושבים להתגורר על פסגות גבעות שם היה קל יותר להתגונן, ונטשו את העמק. צוות החוקרים ממשיך במחקר מקיף על מקור השנהב, הרכיבים המתכתיים והחלקים העשויים עץ שנמצאו אף הם בתיבת השיש. "אין ספק בחשיבות הארכיאולוגית והאמנותית של תיבת השנהב", סיכם פרופ' גרבהר.

גילוי תיבת זו עשוי לשפוך אור חדש על האופן שבו תפיסות דתיות שונות מוצגות באמנות עתיקה. ממצאים אלו תורמים רבות להבנת עולם האמונות והתרבות של התקופה. חשוב לציין שלא ניתן לקבוע בוודאות האם תיבת השנהב קשורה ישירות לסיפור קבלת התורה על ידי משה וכי ייתכן שמדובר בפרשנות נוצרית של אירוע זה או שמדובר בסצנה דתית אחרת. עם זאת, נדירותה של התיבה, עיטוריה הייחודיים והקשר שלה למתחם כנסייה עתיקה הופכים אותה לממצא מרתק בעל חשיבות היסטורית ותרבותית רבה.