פסקי דין של בית הדין למשמעת של משטרת ישראל לרבעון השני של 2024 שפורסמו לפני ימים אחדים מגלים שוב תמונה עגומה על התנהלותם של שוטרים, זוטרים לצד בכירים, שניצלו את מעמדם ותפקידם לרעה, וכן על הענישה המקלה כלפיהם.

פסקי הדין שפורסמו עוסקים בשורה של עבירות משמעת, שלא הבשילו לכדי טיפול במחלקה לחקירות שוטרים, ואפשרו למשטרה לחקור ולהעמיד לדין את אותם שוטרים. חלק לא קטן מהתיקים עסקו בהטרדות מיניות של שוטרים כלפי שוטרות ומתנדבות. אחרים עסקו בשימוש לרעה בכח המשרה, דיווחים כוזבים ושימוש בכוח שלא כדין כלפי אזרחים.

ניידת משטרה (צילום: אבשלום ששוני)
ניידת משטרה (צילום: אבשלום ששוני)

אחד מפסקי הדין נגע לקצין משטרה בדרגת פקד, שכיהן כקצין מודיעין ובילוש בתחנת משטרה באזור המשולש. הוא הורשע בעבירה של התנהגות שאינה הולמת שוטר, ונענש בנזיפה חמורה, הורדה בדרגה אחת למשך חודשיים וקנס כספי על סך 1,000 שקל. לפי האישום, במהלך נובמבר 2021, בעת חופשה פרטית באילת, התיידד עם אזרחית שפגש ובין השניים נוצר קשר אינטימי במשך תקופה. אחד המפגשים המיניים בין השניים התקיים בניידת משטרה, ומפגש נוסף התקיים ברכב של האישה בשטח מיוער ליד כוכב יאיר, שבו הצטייד הנאשם במכשיר קשר ששימש אותו במסגרת תפקידו. "במהלך המפגש, קיימו הנאשם והמתלוננת יחסי מין. במהלכו, התקבלו מספר דיווחים בקשר על אירועים שונים, והנאשם נתן הנחיות לשוטרים שטיפלו באירועים אלו באמצעות מכשיר הקשר, כל זאת בזמן שהותו עם המתלוננת, אשר נחשפה לחילופי הדברים".

עוד נאמר: "במעשיו המתוארים לעיל, בכך שהנאשם קיים עם המתלוננת יחסי מין, פעם אחת ברכב משטרתי, ופעם נוספת במהלך משמרת, כאשר במהלך המגע המיני ביניהם המתלוננת שמעה את הדיווחים המועברים בגל הקשר המשטרתי והנאשם נתן הנחיות לשטח, התנהג הנאשם באופן שאינו הולם שוטר ושיש בו כדי לפגוע בתדמית המשטרה".

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, העיד במשפט לטובת השוטר ותיאר אותו "כרוח החיה בתחנה וכמי שמנהל את התחנה לצד מפקד התחנה, קצין מעולה ובוודאי בתחום עיסוקו - האח"מ המודיעין והבילוש. הנאשם נמצא עם אנשיו בתחנה כמעט 24 שעות ביממה בסופי שבוע ובחגים, הוא מוביל פעילויות שמובילות להצלחות יפות מאוד של התחנה - הפללה של עבריינים, פיצוחים, אמל"ח וסחר בסמים".

עוד העיד ניצב ביטון כי "הסיבה שהוא בחר לעצור את שיגרת עבודתו ולהעיד לטובת הנאשם, באה ממקום של הכרת טובה לנאשם על עשייתו והקרבתו למען עם ישראל. הנאשם שגה, ויש להניח שיקבל עונש על כך, אך לצד זאת יש לזכור את זכויותיו הרבות".

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

סגן ניצב שי אמיר, ששימש כראש יחידת החקירות באגף הממונה על הביטחון במערכת הבטחון (המלב"ב), הורשע בגין חמישה אירועים בהתנהגות שאינה הולמת שוטר, ושיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה. זאת לאחר שורה של אמירות מחפיצות ובוטות כלפי הכפופות לו. בעקבות פרישתו מהארגון, הוא נענש בנזיפה חמורה ובקנס של כ-15 אלף שקלים.

אמיר נאשם שבמהלך ראיון היכרות לחיילת בשירות סדיר לתפקיד ביחידה, שאל הקצין האם יש לה בן זוג, והיא השיבה בשלילה. אז שאל אם היא נוהגת "לקיים יחסים רנדומליים", אך זו לא השיבה לו. בהזדמנות אחרת אמר לבת שירות לאומי מהיחידה שנכנסה למשרדו בזמן שערך פגישה "את שמה כזה זין", לאחריה הבהירה לו כי האמירה לא מקובלת וזה התנצל על דבריו.

לפי האישום, במסגרת תפקידו הבכיר, שירתו תחתיו מספר תחתיו מספר נשים, חלקם במסגרת שירות לאומי וחלקן חיילות. באחד המקרים, ערך שיחה עם סגנו ביחידה במהלכה שאל אותו הנאשם אם "החזה הגדול" של סטודנטית ביחידה "עושה לו את זה". עוד במעמד אותה השיחה, דיבר הנאשם עם סגנו על גודל החזה של פרקליטה, שאותה הם מכירים במסגרת העבודה כפרקליטה מלווה. אירועים מסוג זה חזרו על עצמם כמה פעמים בהרשעתו. במהלך ישיבת עבודה שקיים הנאשם עם סגנו ויועץ נוסף אמר הנאשם: "כמו שאתם יודעים אכלנו אותה, כבר אי אפשר ללכת לזונות, הם הפכו את זה ללא חוקי".

ניידת משטרה (צילום: רועי אלמה, פלאש 90)
ניידת משטרה (צילום: רועי אלמה, פלאש 90)

עוד הואשם הקצין הבכיר כי במהלך חודש פברואר 2023 התכנסו בחדר שביחידה מספר עובדים ובהם בת שירות לאומי ביחידה, בשלב מסוים פנה הנאשם לצעירה ושאל אותה למי מהוריה היא דומה, היא השיבה לו שהיא דומה לאמה. בתגובה, ביקש ממנה שתראה לו תמונה של אמה, ולאחר שעשתה כדברו והראתה לו תמונה בה מצולמות היא, אמה ואחותה. בשלב זה, שאל הנאשם את הצעירה בנוכחות העובדים הנוספים שהיו בחדר באותה העת: "אמרו לך שאת מאוד יפה"?. היא לא הגיבה לשאלתו של הנאשם, ואז הוסיף הנאשם ואמר לה: "את לא צריכה להיות אדומה כמו סלק".

בהזדמנות אחרת קרא לה הנאשם להגיע למשרדו, ושאל אותה במה תרצה לעסוק בעתיד חוץ מדוגמנות, והוסיף ש"יש אנשים שיד אלוהים נגעה בהם". עוד עולה מהאישום, כי הנאשם נהג להתבטא באופן לא ראוי כלפי העובדות ביחידה בכך שאמר "הבושם שלך מטריף", "אני נותן לך חיבוק וירטואלי", "אני מאוהב בך", "אני מקווה שאת לובשת את הטייץ' הצמוד".
 
"אני דואג לתקן"

פסק דין נוסף ניתן נגד קצין מודיעין ובילוש בדרגת פקד בצפון הארץ, שלרשותו הועמד רכב משטרתי ומכורח תפקידו בתחנה, נאסר עליו, כמו קצינים ומפקדים אחרים, לעזוב את השטח הטריטוריאלי של התחנה בזמן משמרת. לפי האישום, בזמן שהיה במשמרת לילה במהלך חודש מאי 2023, שהה בכלל בביתו בעיר חריש, במהלך המשמרת התרחשו שני אירועי הצתה בעיר עראבה, בתחומה הטריטוריאלי של התחנה, אך הוא לא נכח באף אחת מזירות בניגוד להנחיית מפקד התחנה.

כעבור יממה הבחין מפקד התחנה שהקצין לא נכח באף אחת מהזירות וכתב לו: "בוקר טוב, אני מסתכל על שני אירועי הצתה במשגב. לפי המיסרונט לא היית באירועים?" והנאשם השיב: "אני דואג לתקן". מיד לאחר מכן, הנאשם פרסם הודעה במערכת שבה נכתב: "בהמשך לאירועי הצתות רכבים מהלילה בגזרת תחנת משגב, קצין מודיעין ובילוש היה במקום". מפקד התחנה שחשד שהנאשם לא נכח באירועים, פנה ליומנאי התחנה ולאחר מכן לראש המשמרת, שאישרו את החשד, ולאחר בדיקה גילה שהרכב המשטרתי חנה כל אותה משמרת לילה בביתו של הנאשם בחריש.

מפקד התחנה ערך בירור מקיף, שבמהלכו הנאשם הוסיף וטען שהוא היה במקום, וציין שמות של שוטרים שאותם פגש לכאורה, תוך שינוי גרסתו כמה פעמים כאשר התברר שלא פגש אותם. לבסוף הודה שהוא למעשה שהה בביתו. בעקבות הדיווח השקרי נערכה בדיקה מקיפה יותר ונחשפו שורה של אירועים שבהם שימש כקצין לילה, והיה בכלל בבית הוריו.