רובר החלל קיוריוסיטי (Curiosity) של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, חשף תגלית מרהיבה: גבישים ירוקים-צהבהבים של גופרית טהורה, שטרם נראו על השכן האדום של כדור הארץ - כוכב הלכת מאדים, כך לפי מדענים.

הגילוי המדעי נחשף כאשר קיוריוסיטי, ששוקל 900 ק"ג, חצה ערמת סלעים וגרם לאחד מהם להתנפץ תוך כדי חקירת ערוץ גדז וואליס העמוק והמתפתל. בעבר נטען כי ערוץ זה, הממוקם על צלעות הר שארפ המרשים, נוצר על ידי מים לפני שלוש מיליארד שנה.

גופרית טהורה בצבע ירוק-צהבהב (צילום: נאס''א)
גופרית טהורה בצבע ירוק-צהבהב (צילום: נאס''א)

"אני מאמין שזה הממצא המוזר ביותר בכל משימת קיוריוסיטי, והכי לא צפוי שנתקלנו בו", אמר אשווין וסאוואדה, מדען הפרויקט של קיוריוסיטי במעבדה להנעה סילונית בפסדינה, קליפורניה, ל-CNN. "אנחנו חייבים להודות, היה פה לא מעט מזל. לא בכל סלע מסתתר אוצר כזה".

תחילה, צוות המפעילים של הרובר הבחין באבנים לבנות באופק וסקרנותם הובילה אותם לחקור לעומק. ב-30 במאי, וסאוואדה וצוותו סקרו תמונות מהרובר שהציגו סלע שהתרסק מגלגליו. כשצפו מקרוב במרקם ובצבע המרהיבים של פנים הסלע, הם נותרו ללא מילים. מה שנראה בתחילה כסלע מאדים טיפוסי, התגלה כמקור גופרית טהורה לחלוטין.

התגלית עוררה תדהמה רבה בקרב המדענים, שכן גופרית טהורה נוצרת על כדור הארץ רק בתנאים קיצוניים, כמו תהליכים געשיים או במעיינות חמים. עד כה, קיוריוסיטי איתר מספר סולפטים - מלחים המכילים גופרית הנוצרים בעת התאדות מים, כך לפי CNN.

התגלית המרעישה עשויה לתרום רבות להבנת ההיסטוריה הקוסמית של מאדים, ותהווה השראה נוספת עבור אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX, להמשיך ולקדם את חזונו ליישב את כוכב הלכת האדום בעתיד.