חוקרים הצליחו לפענח סוף סוף קבוצת לוחות בבליים בני 4,000 שנה, והמסרים שנחשפו אינם מעודדים כלל. הלוחות העשויים חרס, שעליהם נחרט כתב יתדות, מכילים נבואות על מות מלכים וקריסת ציוויליזציות, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Cuneiform Studies.

הלוחות העתיקים התגלו לפני יותר ממאה שנה בעירק של היום והם חלק מאוסף של המוזיאון הבריטי, אך רק עתה תורגמו לשפה מודרנית. הנבואות של עמי דרום מסופוטמיה (אזור היסטורי במזרח התיכון, המכונה גם "ארץ בין הנהרות", אשר שכן בין נהרות הפרת והחידקל) התבססו על תנועת הירח, ובמיוחד על ליקויי ירח - כאשר הירח נכנס לצל כדור הארץ. החוקרים אנדרו ג'ורג' ויונקו טאניגוצ'י כתבו כי מדובר ב"דוגמאות העתיקות ביותר של קובצי אסטרולוגיה על ליקויי ירח שהתגלו אי פעם".

הבבלים פירשו את הליקויים לפי שעת הלילה, תנועת הצל, משך הזמן והתאריכים ואז השתמשו בהם כדי לחזות אירועים שונים. הם האמינו כי "אירועים בשמיים" היו סימנים מהאלים המזהירים על עתידם של העמים והשליטים בכדור הארץ. הנבואות החרותות על הלוחות כוללות "מלך ימות, חורבן של עילם", אזור במסופוטמיה שבשטח איראן של היום, אם "ליקוי ירח ייעלם ממרכזו בבת אחת ויתבהר בבת אחת".

נבואה אחרת חוזה את "נפילת סוברטו ואכד", שני אזורים נוספים באותה תקופה אם "ליקוי ירח יתחיל בדרום ואז יתבהר". סימנים מדאיגים נוספים כוללים "תהיה התקפה על הארץ על ידי נחיל ארבה", "יהיו אבדות בקרב הבקר" ו"צבא גדול ייפול". לדברי ג'ורג' - פרופסור אמריטוס לבבלית באוניברסיטת לונדון - חלק מהנבואות התבססו אולי על צירופי מקרים שנצפו בעבר בין מועדי ליקויים שונים לאירועים גדולים, כך אמר ל-Live Science.

עם זאת, רובם ככל הנראה התבססו על תיאוריות ולא על ראיות אמיתיות. הלוחות ככל הנראה מקורם בסיפאר, עיר בבלית קדומה מדרום מערב לבגדד של היום, לפי הפרופסור. הם שימשו את היועצים למלך כדי לחזות אירועים עתידיים. "מי שייעץ למלך עקב אחר שמי הלילה והתאים את תצפיותיהם לקורפוס האקדמי של טקסטים אסטרולוגיים שמימיים", כתבו המחברים במחקר.

כדי לקבל חוות דעת שנייה על הסבירות להתרחשות הנבואות, היועצים היו בוחנים את איברי בעלי חיים שהוקרבו "כדי לקבוע אם המלך היה בסכנה אמיתית", כך לפי החוקרים. עוד נטען כי הם גם ביצעו טקסים כדי להדוף את האות השלילי ולמנוע את התגשמות הנבואות, כתבו ג'ורג' וטאניגוצ'י.

לחלופין, הבבלים היו ממנים מלך חלופי לקראת הסכנה הקרבה, כך שאדם זה יישא את עיקר זעמם של האלים - ולבסוף ייהרג - בעוד המלך האמיתי יישאר ללא פגע. האסטרונומים הבבלים הצליחו לחזות ליקויי ירח ב"דיוק סביר", כך לפי נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, בריאיון לניו יורק פוסט.

הממצא מגיע בעקבות קריסת שני מבנים עתיקים בצפון אמריקה תוך תשעה ימים זה מזה - פירמידה באזור הארכיאולוגי איהואציו במדינת Michoacán במקסיקו וקשת כפולה ביוטה.