מחקר חדש ומפתיע שפורסם ב-Archives of Sexual Behavior חשף כי לנשים עם נטיות פסיכופתיות יש כמה סממנים שעשויים להצביע על היותן כאלה.

חוקרים מאוניברסיטת סאו פאולו ערכו מחקר בקרב 1,410 נשים ברזילאיות. המשתתפות נשאלו על הרגלי השימוש שלהן במוצרי קוסמטיקה ואיפור במצבים חברתיים שונים, כולל בבית, בדייט ראשון, בפגישה עסקית ובמכון הכושר. לאחר מכן, המשתתפות התבקשו למלא שאלונים שמדדו את תכונות ה"שלישייה האפלה" שלהן - ממקיאווליזם, נרקיסיזם ופסיכופתיה.

מה מאפיין פסיכופתיה אצל נשים? (צילום: אינג'אימג')
מה מאפיין פסיכופתיה אצל נשים? (צילום: אינג'אימג')

תוצאות המחקר הראו כי נשים שמתאפרות באופן קבוע קיבלו ציון גבוה יותר בסולם הנרקיסיזם, וכי נשים שקיבלו ציון גבוה בסולם הפסיכופתיה נטו להשתמש פחות בשפתון, אייליינר וסומק בכל המצבים החברתיים.

החוקרים ציינו כי למרות שהממצאים עשויים להיראות מפתיעים בתחילה, הם הגיוניים בהתחשב בכך שפסיכופתים בדרך כלל אינם מוטרדים מהאופן שבו הם נתפסים על ידי אחרים.

"הממצאים הללו מדגישים את הקשר המורכב בין שימוש באיפור לאישיות", קבעו מחברי המחקר. הם הוסיפו כי נשים שהתאפרו רבות נמצאו גם בעלות אופי נעים יותר ברוב ההקשרים החברתיים.

הסימן המפתיע לזיהוי אישה פסיכופתית (צילום: אינג'אימג')
הסימן המפתיע לזיהוי אישה פסיכופתית (צילום: אינג'אימג')

מחקר נוסף שנערך באוניברסיטת ניו מקסיקו לפני כשלושה חודשים חשף סימן נוסף לזיהוי נטיות פסיכופתיות: נטייה מוגברת להזיז את הראש בזמן דיבור. החוקרים ציינו כי "התנהגויות לא מילוליות (כלומר, דינמיקת ראש) מייצגות צורת תקשורת חשובה - שעדיין לא נחקרה מספיק - שעשויה לשפר את יכולתנו לזהות צורות מסוימות של פסיכופתולוגיה, כולל פסיכופתיה".

פרופסור קלייב בודי מאוניברסיטת אנגליה רוסקין, המתמחה בפסיכופתיה תאגידית, אמרה ל"ניו ירוק פוסט" כי פסיכופתיה נשית נפוצה יותר ממה שרבים חושבים. לדבריו, ייתכן שנשים פסיכופתיות אינן מזוהות בשל הטיה מגדרית חברתית.

חשוב לציין כי המחקר מצביע על קשר אפשרי בין שימוש באיפור לפסיכופתיה, אך אינו מוכיח קשר סיבתי. גורמים רבים נוספים עשויים להשפיע על הרגלי האיפור של נשים.