מקרה מטריד שהתרחש לאחרונה בתאילנד מעלה דגלים אדומים עבור תיירים ישראלים. תייר ישראלי, שחלק את חוויותיו בקבוצת פייסבוק באופן אנונימי, מצא את עצמו במצב מורכב לאחר שהעז לפרסם דירוג שלילי על מלון באתר ״בוקינג״. לדבריו, בעקבות הביקורת, בעל המלון הגיש נגדו תלונה במשטרה המקומית, והוא עתה בסיכון למעצר אם יחזור למדינה. "בעל המלון החליט להמציא עליי דברים והתלונן במשטרה על סחיטה וכל מיני המצאות", שיתף בפוסט שעורר גל תגובות מצד תיירים נוספים שחוו מקרים דומים.

הפוסט האנונימי של התייר הישראלי בתאילנד (צילום: פייסבוק)
הפוסט האנונימי של התייר הישראלי בתאילנד (צילום: פייסבוק)

הסוגיה המדאיגה הזו זכתה להארה מקצועית מעורך דין ישראלי המתגורר בתאילנד, המסביר את המורכבות המשפטית ל-mako: במדינה קיימת רגישות יוצאת דופן לביקורת מצד תיירים כלפי עסקים מקומיים. החוק, שבמקור נועד להגן על משפחת המלוכה מפני השמצות, עבר הסבה מטרידה כאשר בעלי עסקים החלו לנכס אותו לצורכיהם. כיום, העונש על הפרת החוק עלול להגיע לקנס משמעותי של 6,300 דולר, ובמקרים מסוימים אף למאסר. האיום חל על פרסומים בכל הרשתות החברתיות, כולל פייסבוק, אינסטגרם וטיק טוק.

"בתאילנד, בניגוד למצב בישראל, אין הגנת 'אמת דיברתי' בתביעות לשון הרע", מדגיש עורך הדין. "אם המטרה של המפרסם נתפסת כפגיעה בשמו של העסק, זה מקנה אוטומטית זכות תביעה לבעליו. אמנם קיימים חריגים מסוימים, למשל כשניתן להוכיח שהאמירה הייתה סבירה וצודקת לפי הנסיבות ולא יועדה לפגיעה בעסק, אך אין שום דרך למנוע מראש את הגשת התביעות על ידי בית העסק הנפגע".

אילנית, תיירת ישראלית, חלקה את סיפורה המטריד ממלון בפוקט: "הגענו למלון ושילמנו סכום לא מבוטל. מה שגילינו היה מזעזע - החדרים היו ישנים, מלוכלכים ולא מתוחזקים, והבריכה הייתה מכוסה שכבת ירוקת. כשפנינו לבעל המלון, הוא פשוט התעלם מהבעיות והציע להביא מגבות חדשות". לאחר יום אחד, כשניסו לעזוב ולקבל את כספם בחזרה, בעל המלון הזהיר אותם מפני פרסום כלשהו ברשתות החברתיות, מאיים בתביעה משפטית ובתלונה במשטרה. "העדפנו להימנע מעימות", היא מספרת, "עזבנו למלון אחר והבנו את המסר - בתאילנד אסור לבקר עסקים".

התופעה המדאיגה חוצה תחומים. בן, תייר ישראלי אחר, נתקל בבעיה דומה בקוסמוי כשהשכיר אופנוע. הוא הפקיד סכום של 200 דולר כפיקדון למקרה של נזקים, אך כשחזר להחזיר את האופנוע, בעלי החברה סירבו להשיב את הכסף בטענה לנזק בגלגל. "כשאמרתי שאזהיר תיירים אחרים, הוא מיד איים בתביעה משפטית", משחזר בן. למרות האיומים, כשחזר לישראל, החליט לחלוק את חוויתו בקבוצת פייסבוק של מטיילים ישראלים בתאילנד: "הרגשתי מחויב להזהיר ישראלים אחרים מפני החוויה הזו".

מקרים אלו מדגישים את החשיבות הקריטית של הכרת החוקים המקומיים בתאילנד ואת הסיכונים המשמעותיים הכרוכים בפרסום ביקורות שליליות במדינה. הם מהווים תמרור אזהרה לתיירים ישראלים ומעלים שאלות מטרידות לגבי חופש הביטוי וזכויות הצרכנים במדינה.

תאילנד
תאילנד