שימוש בחומרי ניקוי עלול לחשוף אותנו לחלקיקים בעלי שיעור זיהום הזהה לזה שבפליטת אוויר מזוהם מכלי רכב, כך מזהיר מחקר חדש שמתעד מה מתרחש באוויר החדר בעת ניקוי הרצפה. המחקר, שבחן לראשונה את התהליך הכימי בתנאי ניקוי מציאותיים, מדד בזמן אמת את כמות המולקולות והחלקיקים המצויים בחלל חדר משרדי בבניין, לאחר שניקו את רצפתו כ-13 דקות בחומר ניקוי ביתי מסחרי.

החוקרים השתמשו במכשירים חדישים כדי לנטר את הכימיקלים באוויר במהלך 90 הדקות שלאחר השטיפה, וחישבו כמה חלקיקים קטנים ישאף אדם השוהה בחדר באותו פרק זמן. מהממצאים, שפורסמו בסוף השבוע בכתב העת Science Advances, עולה כי חומרי הניקוי המסחריים לחיטוי משטחים פנימיים עלולים לשאת חלקיקים מזהמים קטנים. אלו עשויים להיכנס לתוך דרכי הנשימה של גוף האדם בשיעורים הזהים לאלו של האוויר הנפלט מתנועת כלי רכב ברחוב סואן בעיר טיפוסית או הגבוהים מהם.

שטיפת ידיים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
שטיפת ידיים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

החוקרים חשפו כי אדם ממוצע ינשום כמיליארד עד 10 מיליארד ננו-חלקיקים בכל דקה. הדבר מצביע על כך שהשימוש בחומרי ניקוי עלול להשפיע על איכות האוויר בתוך הבית ולהוות סכנה בריאותית, בייחוד עבור עובדי ניקיון, שנחשפים שוב ושוב לחומרי חיטוי, כמו אקונומיקה. עם זאת, החוקרים גילו גם ממצא מעודד. כמה שעות לאחר הניקוי, אחרי שאותם חלקיקים שוקעים במשטחים, הם אינם מזיקים.


"אחת הבעיות נעוצה בעובדה כי בני אדם משתמשים במוצרי ניקוי וחיטוי ביתיים, שלחלקם יש ריחות 'טבעיים', כמו הדרים או אורן. התרכובות האורגניות הנדיפות שנפלטות מאותם מוצרים עשויות להתחמצן על ידי חומרים שונים בבית, ולבסוף עלולות להוות סכנה עבורנו", סיכמו החוקרים.