במחקר חדש שנערך באוניברסיטת סטנפורד ובאוניברסיטת קולומביה בארה"ב התברר כי לאינטראקציה הווירטואלית יש מחיר קוגניטיבי, שכן שיחות ועידה בווידאו מעכבות יצירה של רעיונות יצירתיים, שמהווה בסיס לחדשנות במקום העבודה.
המחקר, שפורסם בסוף השבוע בכתב העת Scientific Journal Nature, נערך בקרב כ־600 משתתפים, שחולקו לזוגות כדי לעבוד על משימות באופן אישי או וירטואלי, וכלל המצאת שימושים חדשים לדברים יומיומיים, כמו נייר פצפץ וצלחת פריזבי. הביצועים של כל זוג דורגו לפי מספר הרעיונות שהגה. החוקרים, שהשתמשו גם בתוכנת מעקב עיניים, גילו שהמשתתפים הווירטואליים השקיעו יותר זמן בהסתכלות ישירה על השותף שלהם מבעד למסך, בניגוד להסתכלות סביב החדר, שעוזרת לרוב ביצירה של רעיונות חדשים.
לטענתם, ההסבר לכך מונע מהבדלים באופי הפיזי של שיחות ועידה בווידיאו ואינטראקציות אישיות, שכן ההתמקדות החזותית במסך היא זו שמביאה למיקוד קוגניטיבי צר יותר. עם זאת, החוקרים מצאו כי בכל הנוגע לשאלה באיזה אופן של עבודה מומלץ לחברות השונות לבחור, לא נמצאו ראיות לכך שפגישות וירטואליות יעילות פחות מאשר פגישות פנים אל פנים.