אסטרונומים גילו שמונה אותות רדיו "חשודים" שלדבריהם עשויים להיות קשורים ל"חיים מחוץ לכדור הארץ". שיטת הגילוי מסייעת לחוקרים להבדיל בין אותות שהגיעו מכדור הארץ לבין אותות שהגיעו מהחלל.

צוות מומחים מאוניברסיטת טורונטו בראשותו של פיטר מא, פיתח אלגוריתם חדשני של בינה מלאכותית אשר עזר לזהות אותות "משונים" במהלך בדיקה של 820 כוכבים בטלסקופ "Green Bank" במערב וירג'יניה. האלגוריתם מסייע להבדיל בין אותות של בני האדם - כמו מלווייני GPS וטלפונים סלולריים - לבין אותות פוטנציאליים מחוץ לכדור הארץ.

האם חייזרים מנסים ליצור אתנו קשר? (צילום: ingimage ASAP)
האם חייזרים מנסים ליצור אתנו קשר? (צילום: ingimage ASAP)

"אנו צריכים להבדיל בין אותות הרדיו הנדירים שמגיעים מהחלל, לבין האותות הרגילים שמגיעים מתוך כדור הארץ", הסביר מא במאמר שפורסם בכתב העת Nature Astronomy בסוף החודש שעבר. הוא קבע כי אמנם שמונה האותות אינם עדות מוחלטת לחיים מחוץ לכדור הארץ, אך מקורם הבלתי מוסבר מעלה תיאוריות של פעילות בחלל.

סטיב קרופט, מדען ב-Breakthrough Listen on the Green Bank Telescope, אשר עבד גם הוא על הפרויקט, אמר: "הבעיה המרכזית בחיפושים שאנו עושים, היא ממש כמו לחפש בערימת השחת הזו שמורכבת מאותות, את המחט שעשויה להיות אות מעולם זר", הוא הסביר. "רוב האותות שזוהו על ידי טלסקופים, מקורם בטכנולוגיה שלנו".

אותות חשודים נשלחו לכדור הארץ (צילום: אינגאימג)
אותות חשודים נשלחו לכדור הארץ (צילום: אינגאימג)

בנוסף, המדען אמר ששמונת האותות יכולים להיות ממקור חוצני מאחר והם ב"פס צר", כשאותות הנגרמים על ידי בני אדם נוטים להיות ב"פס רחב". מא אמר כי הוא מקווה להיעזר באלגוריתם הבינה המלאכותית כדי לבחון את הכוכבים ואת מרחב החלל לעומק. "אנו מאמינים שמחקר כזה יעזור לנו לגלות את שאלת השאלות - האם אנחנו לא לבד?", הוא סיכם.