החורף מגיע ויחד איתו גם מכשירי החימום הניידים. מכשירי החימום הניידים התפתחו רבות בשנים האחרונות, תוכלו למצוא את אלה עם הסלילים או את אלה שרק מוציאים אוויר חם ועוד מגוון רחב. אממה, המכשירים האלה עלולים להעלות לכם בסיכון למחלות עור חמורות. כשזה מגיע לחימום הבית שלכם בחורף הזה, אל תקבלו החלטות פזיזות.

מכשיר חימום ביתי (צילום: ingimages.com)
מכשיר חימום ביתי (צילום: ingimages.com)

ד"ר צ'רלס פוזה (Charles Puza), רופא עור מוסמך בניו יורק, חולק דאגה מדאיגה מאוד לגבי מחממים ניידים - הם עלולים לגרום למצב שנקרא ״אדמנות״ (erythema ab igne), הידוע גם בשם "תסמונת עור קלוי" או "כתמי אש". האדמנות דומה לאדמת, אך נגרמת מסיבות שונות לחלוטין.

בסרטון שהעלה לטיקטוק, פוזה מספר על הסכנות של המחממים הניידים, בעודו מעלה תמונות של מקרי אדמנות שונים: ״לספר למטופלים שלי שמחמם החלל בבית או במשרד שלהם הולך לגרום לפריחה הקלאסית הזו ולהכתים את העור שלהם במשך חודשים. הזיז את זה אחורה!"

@drcharlesmd1

Move that space heater back!

♬ original sound - Martin :)

אדמנות הייתה נפוצה בעבר בקרב אופים, טבחים ופועלים שנחשפו באופן כרוני למקורות חום חזקים לזמן ממושך ואנשים שישבו מול תנור בביתם או ליד אש פתוחה על מנת להתחמם. היא נעלמה לזמן מה אך לרוע המזל, האדמה חוזרת לאחרונה באמצעות מחשבים ניידים המונחים ישירות על הירכיים, שמיכות חשמליות ומושבי רכב מחוממים.

גם המחממים הניידים ממשיכים להוות בעיה. בשנת 2024, אישה בת 48 הגיע לרופא העור בעקבות נגעים אדומים ברגליה. לבסוף הסתבר כי המקור לדבר היה תנור החימום מתחת לשולחן העבודה שלה, שבו היא השתמשה לעתים קרובות כי המשרד שלה היה קריר.

נשים בגיל העמידה, במיוחד אלו הסובלות מעודף משקל, מושפעות באופן לא פרופורציונלי מאדמנות. הסימפטום הקלאסי של המחלה הוא פריחה המזכירה רשת דייגים או דפוס "דמוי תחרה".

הפריחה עשויה להתחיל בצבע ורוד ובסופו של דבר להפוך לאדום, סגול או חום. זה עלול לגרד, לשרוף או לעקצוץ. ייתכן גם שקשה להבחין בינו לבין פריחות הנגרמות מסרטן העור.

הטיפול כולל בדרך כלל התרחקות ממקור החום. הפריחה נוטה להיעלם מעצמה. במקרים נדירים, זה עלול לגרום להצטלקות ולהעלות את הסיכון לסרטן העור.

ההמלצה היא להזיז את המחמם הנייד הרחק מהגוף שלכם ולהשתמש בשולחן עבודה כדי שהמחשב הנייד שלך לא יהיה ישירות על העור שלך. קרם רטינואיד, המופק מויטמין A, עשוי לסייע בהקלת התסמינים, אם כי אינו מומלץ לנשים בהריון או מניקות.

אדמנות, אילוסטרציה (צילום: ingimages.com)
אדמנות, אילוסטרציה (צילום: ingimages.com)