בריאות זה לא צחוק, בייחוד לא מחלות מסרטנות או פעולות שעלולות להוביל למחלות מסכנות חיים. מידי שנה מאות אנשים מאובחנים במקרים חדשים של סרטן הגרון שנקרא גם סרטן הפה והלוע. 

סרטן הפה והלוע הוא סוג של סרטן ראש וצוואר שנוטה להשפיע על אנשים בגילאי 50 עד 80, אך הופך נפוץ יותר בקרב הדורות הצעירים מכיוון שהוא קשור לווירוס הפפילומה האנושי (HPV).

ד״ר הישאם מהנה, פרופסור באוניברסיטת ברמינהאם פרסם מחקר בו הוא עונה על כל השאלות: "HPV מועבר מינית. גורם הסיכון העיקרי של סרטן הפה והלוע הוא מספר השותפים המיניים לכל החיים, במיוחד מין אוראלי". 

ד״ר הישאם מהנה (צילום: Warwickshire Head and Neck Clinic )
ד״ר הישאם מהנה (צילום: Warwickshire Head and Neck Clinic )

"לאלו שקיימו יחסי מין אוראליים עם שישה אנשים או יותר בכל חייהם, יש סיכוי גבוה פי 8.5 לפתח סרטן הפה והלוע מאשר אלו שאינם מבצעים מין אוראלי", הוסיף מהנה.

הסרטן פוגע בחלק האמצעי של הגרון, מאחורי הפה. אזור זה כולל את החך הרך, השקדים, החלק האחורי של הלשון ואת הצדדים והחלק האחורי של הגרון.

התסמינים כוללים כאב גרון שאינו עובר, קושי בבליעה, חוסר יכולת לפתוח את הפה במלואו, בעיות בהזזת הלשון, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבי אוזניים, גוש בחלק האחורי של הפה, הגרון או הצוואר ושיעול שמייצר דם.

הטיפול בסרטן מתבצע לרוב בכימותרפיה או בניתוח להסרת הגידול, שני הטיפולים הללו הם הגישות הנפוצות ביותר לסרטן הפה והלוע.

למה אסור לקיים מין אוראלי? (צילום: ingimages.com)
למה אסור לקיים מין אוראלי? (צילום: ingimages.com)

סרטן הפה והלוע הנגרם כתוצאה מ-HPV נוטה לקבל סיכויי החלמה טובים יותר מאשר מקרי סרטן הפה והלוע הנגרמים לעישון או שתיית אלכוהול מרובה. כ-70% מהחולים ישרדו את הסרטן שלהם חמש שנים או יותר לאחר האבחנה.

ישנם יותר מ-200 זנים של HPV, וחלקם עלולים לגרום ליבלות באברי המין או לסרטן צוואר הרחם - ליותר מ-80% ממי שקיימו יחסי מין בכלל העולם, לא משנה עם כמה פרטנרים, יש נגיעה של HVP שידועה כגורמת למחלות.

HPV הוא הזיהום השכיח ביותר המועבר במגע מיני בעולם, עם לפחות עשרות מיליונים זיהומים חדשים שנרשמים מדי שנה.

"התיאוריה הרווחת היא שרובנו נדבקים בזיהומי HPV ומסוגלים לנקות אותם לחלוטין. עם זאת, מספר קטן של אנשים לא מצליחים להיפטר מהזיהום, אולי בגלל פגם בהיבט מסוים של המערכת החיסונית שלהם", מסביר מהנה.

"אצל אותם חולים, הנגיף מסוגל להשתכפל ברציפות, ולאורך זמן משתלב במקומות אקראיים ב-DNA של המארח, שחלקו עלול לגרום לתאים המארחים בגוף להפוך לסרטניים", המשיך.

למה אנחנו לא מדברים על מין אוראלי? (צילום: אינג'אימג')
למה אנחנו לא מדברים על מין אוראלי? (צילום: אינג'אימג')

מהאנה תומך בחיסון נגד HVP לבנות ובנים, כשהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן מציעים להתחיל בגיל 11 או 12 או כבר ב-9 אצל בנות. החיסונים מומלצים עד גיל 27, למי שלא קיבלו אותם כשהיו צעירים יותר.

מהאנה מודה כי זו עשויה להיות דעה לא פופולרית, אך הסביר: "קיים חלק גדול מהאוכלוסיות שמתנגדות לחיסון נגד HPV בשל דאגות לגבי בטיחות ונחיצות או בשל חששות לגבי עידוד הפקרות, אך כמו תמיד כשעוסקים באוכלוסיות והתנהגויות חברתיות, שום דבר אינו פשוט או מובן לגמרי".

משרד הבריאות בארץ מספק חיסונים נגד נגיף הפפילומה החל מכיתה ח׳. כמו כן, החיסון בהכרח חשוב יותר לנשים מאחר ו-99% ממקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים בעקבות HVP.

אז אם אתם אוהבים מין אוראלי ובכלל לקיים יחסי מין - אין ספק שהחיסון הזה חשוב לכל אחד ואחת שרוצים להמשיך להנות מחיים מיניים פעילים.

וירוס הפפילומה (צילום: אינגאימג')
וירוס הפפילומה (צילום: אינגאימג')