בסדרת שלושה מחקרים שנערכו באוניברסיטת רייכמן, ביקשו פרופסור גורית בירנבוים ועמיתיה מהאוניברסיטה לבדוק שאלה מהותית בנוגע למערכות יחסים - האם פלירטוט של אדם חיצוני עם בן הזוג שלנו מדליק אותנו, או שאולי זה דווקא הורס את הזוגיות ומסכן אותה?

בעוד שיש הרואים בקנאה וברכושנות תכונות של רומן נלהב, מומחים באוניברסיטה מזהירים שפלירטוט עם אחרים כדי להצית את הלהבות במערכת היחסים שלכם עלול לעלות לכם באהבת חייכם.

גורית בירנבוים, פסיכולוגית חברתית וחוקרת זוגיות ומיניות מאוניברסיטת רייכמן, חוקרת במחקר החדש שלה ושל עמיתיה, "פרדוקס הפלירטוט", כיצד אנשים מגיבים כשבן זוגם זוכה לתשומת לב מיוחדת מאחרים.

פרופ' בירנבוים ועמיתיה, פרופ' דורון פרידמן ופרופ' הארי ריס, יחד עם הדוקטורנט קובי ז'ולטק והסטודנטים נעמה גלעד, נועה ברגמן ודן פולק, ערכו ניסוי ייחודי שבדק האם פלירטוט של גורם שלישי עם בן הזוג שלנו מדליק אותנו, או שאולי הוא דווקא מזיק לזוגיות. 

"קנאה לא שקולה לאהבה, כמו שרבים טועים לחשוב, והיא נובעת הרבה פעמים מחוסר ודאות או מחוסר ביטחון לגבי יציבות הקשר. לקנאה עלולות להיות השלכות הרסניות בקשרים זוגיים, ודאי במידה והיא לא מווסתת", קובעת בירנבוים.

קווים לדמותה. זוגיות (צילום: ללא)
קווים לדמותה. זוגיות (צילום: ללא)

"בחירת בן זוג היא אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בחיים, והשפעותיה על אושרו ומסלול חייו של הפרט נרחבות. החיפוש עצמו מציב אתגרים רבים, החל מהשקעת הזמן הנדרשת ועד לסיכון לחוות חלילה הטעיה ורמייה על ידי בני זוג דוגמת 'נוכל הטינדר'. לכן זה לא מפתיע שבמרוצת האבולוציה, פיתחנו אסטרטגיות שיסייעו לנו לזהות בני זוג מתאימים, כדי להקטין את מידת הסיכון מצדנו״. 

"אסטרטגיה נפוצה לזיהוי בני זוג מתאימים היא לבחון כיצד אחרים מגיבים אליהם״, קבעה הפרופסור.

״האם אי פעם חשבתם שמישהו מושך יותר אחרי שראיתם אותו מקבל תשומת לב חיובית מאחרים? התופעה הזו מכונה 'העתקת בחירת בני זוג'. זהו סוג של קיצור דרך, שבו אנשים משתמשים כדי לזהות בני זוג ראויים. מחקרים מראים שכאשר אנשים רואים שאחרים חושקים באדם שהם מתייחסים אליו כאל בן זוג פוטנציאלי, הם נוטים לראותו באור חיובי יותר. הם חושבים, 'אה, אם אחרים רוצים אותו, הוא בטח שווה את זה׳".

הפרופסור ממשיכה: "המסקנות היו מפתיעות למדי. מצאנו שאנשים הגיבו לתשומת הלב שניתנה לבן זוגם בכך שהם חשו פחות תשוקה, הראו עניין מופחת בהשקעה במערכת היחסים, והביעו רצון עז בהדיפת המתחרים שהעניקו תשומת לב לבן הזוג".

"אנשים מסוימים עשויים לנסות לעורר את קנאת בן זוגם באמצעות קבלת תשומת לב מאחרים, כדי להרגיש נחשקים יותר או בטוחים יותר. המחקר שלנו מראה כי טקטיקה זו עלולה לחזור אליהם כבומרנג. במקום לחזק את מערכת היחסים, היא עלולה לפגוע בעצם הקשר שהיא שואפת לשפר. ממצאי המחקר שלנו לא תואמים את מה שמקובל לחשוב, ומראים שאנשים משתמשים באסטרטגיות שעלולות להשיג את התוצאות ההפוכות מהרצון האמיתי שלהם״.

פלירטוטים תורמים לזוגיות? (צילום: אינג'אימג')
פלירטוטים תורמים לזוגיות? (צילום: אינג'אימג')