התחום האפור שנוצר בין הדייט הראשון לבין הזוגיות המחייבת זכה לאורך השנים לשלל כינויים: קטע, סטוץ, יזיזות, או בימי הפייסבוק העליזים - It's Complicated. אך לאחרונה הצטרף ללקסיקון האמריקאי מונח חדש שלא ברור איך הסתדרנו בלעדיו: "סיטואיישנשיפ" (Situationship).

איך הסתדרנו עד היום בלי המונח הזה?

לפי תוצאות של סקר שנערך לאחרונה בקרב 1027 משתתפים בני  +18 מארצות הברית, 60% מהאנשים היו ב"סיטואיישנשיפ" לפחות פעם אחת בחייהם. את הסקר ערכה נטורל אינטליג'נס, חברת הייטק ישראלית המתמחה בהשוואות מקוונות, בין השאר של אפליקציות ואתרי היכרויות. 

אתרי היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
אתרי היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

קרולין סרור, VP of Business Development בנטורל אינטליג'נס, מציעה 6 סימנים  שיעזרו לכם לקבוע אם גם אתם תקועים ב"סיטואיישנשיפ":

אין שגרה קבועה בקשר

כשאנחנו פוגשים מישהו באופן קבוע, במהרה ניכנס איתו לשגרה מסויימת, נאמר זה לזה "בוקר טוב" ונתעניין באיך הלך בעבודה. כשמדובר ב"סיטואיישנשיפ", החיזוקים האלה מגיעים לסירוגין. מדובר למעשה בסוג של רכבת הרים, עם רגעים של קרבה גדולה וכאלה של ריחוק ואפילו תחושת זרות. התחושה הזאת, של גאות ושפל, עלולה להיות ממכרת ולהקשות על פרידה, גם במקרים בהם נרגיש שאנחנו תקועים בסיטואציה מזיקה. 

אין הגדרה למערכת היחסים

החוויה של להיות בזוגיות בלתי מוגדרת יכולה להיות מטלטלת למדי. במקרים רבים, המצב הלא ברור הזה נוח לאחד הצדדים, אבל לאו דווקא לשניהם. זה עלול להוביל את אחד מבני הזוג לאובססיה, להתעסקות אינסופית ב"מה אנחנו" ובשאלה "מי אני עבור הצד השני?". בעצם, יש לא מעט שירגישו יותר בדידות ותחושת דחייה במצב כזה מאשר ברווקות ברורה.

לא פגשת אף אחד מהחברים שלהם

במערכות יחסים רציניות, אנחנו מפגישים את בני הזוג שלנו עם החברים והמשפחה. כמובן, כל אחד בקצב שלו, אבל המשפחה והחברים של אדם הם המעגל הקרוב שלו, והיכרות איתם היא צעד בריא שמצביע על רצינות במערכות יחסים מחייבות. כדי לבחון כמה רציני הצד השני לגבי מערכת היחסים, בדקו האם כבר פגשתם את הקרובים אליו או אליה, וכיצד הם מגיבים לאפשרות לפגוש את החברים והמשפחה שלכם.

היכרויות ברשת, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
היכרויות ברשת, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

אין לכם תכנונים עתידיים

שיחות על העתיד, הקרוב והרחוק, מהוות אינדיקציה מצוינת לרצינות של הצד השני. אם אתם מרגישים שלקבוע לצאת יחד להופעה עוד חודש, או לסגור מקום לשניכם במסעדה נחשבת מעוררים לחץ אצל הצד השני,  כנראה שאתם לא בדיוק מיושרים על הסטטוס של היחסים. עם זאת, גם יזיזים יכולים לקבוע תוכניות כאלו וזה לא באמת יעיד על רצינות. כדי לבחון לעומק את המחויבות של הצד השני, תוכלו להציע לטוס יחד לחו"ל בחגים או אפילו כרטיסים לסטנדאפ מבוקש במועד רחוק יחסית ולבחון מה התגובה שעולה מכך.

לא נעים לכם ליצור קשר לעיתים קרובות מדי

האם שליחת סרטון מצחיק או הודעת בוקר טוב כל יום מביכה אתכם? האם אתם חוששים שהצד השני יתרחק או יחשוב שאתם מעיקים? ייתכן שאתם במצב שבו אתם חוששים לחצות גבול. אולי אתם פוחדים מדחייה או נטישה, מה שמונע מכם ליצור קשר אמיתי. בסקר, 18% מהמשיבים העידו שהם חוששים מבלבול בנוגע לגבולות ו15% פחדו שירגישו כאילו משתמשים בהם. אם אכן מדובר בקשר קליל, שגם מתאים לכם, אז סביר להניח שפחות יפחיד אתכם "להציק".

אבל אם אתם מחפשים משהו רציני יותר, נסו להתגבר על חוסר הנוחות שלכם, צרו קשר וראו כיצד הם מגיבים. על ידי יציאה מאזור הנוחות שלכם, תוכלו לבנות את הביטחון העצמי שלכם ולהרגיש בנוח יותר בקשר.

אפליקציית היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
אפליקציית היכרויות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

הם מעידים על עצמם שלא מעוניינים בקשר רציני

אולי זה נשמע מובן מאליו, אבל כשהצד השני אומר שהוא לא מעוניין בקשר רציני עדיף להאמין לו. אמנם לפעמים המילים לא תואמות את המעשים, כלומר הם ירצו להפגש בקביעות, להישען עליכם מבחינה רגשית וכו', אבל לרוב, התעלמות מאמירות חד-משמעיות כאלה מהווה פתח לשברון-לב.

לפעמים אנחנו חושבים שזה עניין של זמן או של היכרות מעמיקה יותר, אבל הרוב מוחלט של אנשים, בהינתן הקשר הנכון, יראו רצון למחוייבות. מצב כזה עלול לגרום לכם להרגיש שאתם צריכים להתאמץ יותר, ללחוץ פחות, או בקיצור, להשתנות, כדי שהצד השני באמת ירצה אתכם. בסיטואציה כזאת, הפתרון הטוב ביותר, הוא פשוט לנהל שיחה פתוחה וכנה. 

קרולין סרור (צילום: ענבל מרמרי)
קרולין סרור (צילום: ענבל מרמרי)

האם הצד השני רואה בכם אופציה לזוגיות? האם הוא רואה שינוי אפשרי בעתיד, ואם כן, מה יכול לגרום לו להיפתח לזה? אמנם זה מפחיד ולעיתים מביך לנהל שיחת "יחסינו לאן", אבל אם אתם מאמינים שיש פוטנציאל אמיתי, חשוב ליזום שיחה כזאת, גם במחיר של אובדן היחסים. כי לפעמים הדבר הכי טוב שיכול לצאת מסיטואיישנשיפ הוא פרידה בלי מעמסה רגשית.