סרטון שהופץ ברשתות החברתיות תיעד תופעה מוזרה שסודאן מעולם לא חוותה: אוויר נפלט ממעבה האדמה, כאילו היא "נושמת". הסרטון, שצולם בצפון המדינה, הראה זרמי אוויר חזקים העולים מפנים האדמה אל פני השטח דרך סדקים וחללים בסלעי אבן חול יבשים, לעיני התושבים המקומיים ההמומים.

עד ראייה סיפר לאל-ערבייה.נט: "לא ראיתי דבר כזה בחיי. נראה כאילו האדמה נושמת, כאילו יש כוח סמוי שמתקשר למה שקורה בשמיים מגשם ושיטפונות". תופעה זו, הקשורה לעליית מפלס מי התהום ושינוי הלחץ הפנימי של הקרקע עקב זרימת מי שטח אל פנים האדמה, הוסיפה עוד דאגה לאירועי האקלים שהאזור חווה השנה.

צפו:

@dy8jkf55ale8

♬ الصوت الأصلي - عيسى ارنيمي

חוקר סביבה, ד"ר אלע עותמאן, הסביר בהצהרה ל"אל ערביה.נט" כי "מה שקורה הוא תהליך אוורור קרקע, שהוא אחד התהליכים הבסיסיים החיוניים במערכת האקולוגית". עוד הוסיף כי "תהליך זה תורם לפליטת פחמן בצורת פחמן דו-חמצני". הוא ציין כי העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה היא זרז משמעותי, ומהווה סימן לשינויי האקלים שהפלנטה חווה.

הוא גם הדגיש כי מחקרים מצביעים על קשר הדוק בין עליית הטמפרטורה והלחות לבין כמות הפחמן הדו-חמצני הנפלט מהקרקע. יש לציין כי אזורי המדבר בצפון סודאן חוו גל חסר תקדים של גשמים סוחפים ושיטפונות במהלך עונת הגשמים הנוכחית, בתופעה נדירה המתרחשת אחת לכמה עשורים.

האזור, שאנשיו רגילים למחסור במים ולתנאי בצורת קשים, הפך לשטחים רחבים שמוצפים במים, ונחלים זרמו מהאזורים הגבוהים ויצרו תמונה מדהימה המנוגדת לסביבת המדבר שהייתה מוכרת לו מאז ומתמיד.

סודן (צילום: רויטרס)
סודן (צילום: רויטרס)

השיטפונות הביאו איתם גם הפתעות אחרות, כאשר אזורים מסוימים שסבלו ממחסור במים הפכו לשטחים ירוקים קטנים, שם צמחים החלו שוב לצמוח, במחזה שלא צפו לו. אך למרות התמונות הללו המשקפות את יכולתו של הטבע להתחדש, תושבים מודאגים מהמשך שיטפונות כאלה העלולים לגרום להרס תשתיות ולאיים על בתיהם וחוותיהם.

כל זאת לאחר שמומחי סביבה אישרו כי הגשמים והשיטפונות שפקדו את האזור הנידח בצפון סודאן אינם רק תופעת אקלים חולפת, אלא עלולים להיות הקדמה לשינויים עמוקים יותר בדפוסי האקלים האזוריים עם עליית טמפרטורות ותנודות מזג אוויר מוגברות. הדבר גרם למומחים לבצע מחקר רחב יותר על ההשפעה של שינויים אלה על האזור ועל עתידו.