מכון האסטרונומיה המצרי חשף פרטים בעניין תצפית על אסטרואיד חריג שזכה לכינוי "PT5 2024". ד"ר אשראף שאקר, ראש המחלקה לאסטרונומיה במכון הלאומי המצרי למחקר אסטרונומיה וגיאופיזיקה, אמר ל"אל-ערבייה" כי המכון, באמצעות הטלסקופ של מצפה הכוכבים קאטמייה והתחנה למעקב אחר לוויינים ופסולת חלל, עוקב אחר כל עצמים חלליים המתקרבים לכדור הארץ, כולל האסטרואיד "PT5 2024", המתוכנן לבקר באזור כדור הארץ בסוף ספטמבר הנוכחי, והתוצאות זהות לבדיקות גלובליות אחרות, כולל של נאס"א.

שאקר ציין בהצהרות לעיתונות ביום שישי כי אסטרואיד זה כונה "ירח" על ידי מדעני נאס"א מכיוון שהוא יקיף את כדור הארץ לתקופה קצרה ואז יתרחק ממנו מבלי לגרום נזק או להתרסק לתוכו, תוך הסבר כי אסטרואידים הם סלעים הנעים במערכת השמש שלנו; הם עלולים להוות סכנה לכדור הארץ. "לכן אנו עוקבים אחריהם ממצרים ומכל העולם, ויש תוכנית מיוחדת למעקב אחריהם ממצפה הכוכבים קאטמייה במכון", הסביר.

אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

עוד אישר המדען כי האסטרואיד "PT5 2024" לא ייראה בעין בלתי מזוינת ולא יתרסק לתוך כדור הארץ. הם יעקבו אחריו באמצעות טלסקופים אסטרונומיים כדי ללמוד אותו היטב ולחשב את מסלולו בדיוק רב יותר, ולדעת את האפשרות של ביקורו בכדור הארץ בעתיד ואת האפשרות שהוא יהווה סכנה לכוכב הלכת שלנו בעוד עשרות או מאות שנים.

ראוי לציין כי חוקרים מאוניברסיטת "Complutense" במדריד, ספרד, אישרו את גילוי האסטרואיד הקטן שיקיף את כדור הארץ פעם אחת החל מ-29 בספטמבר ועד 25 בנובמבר, לפני שיעשה את דרכו לאזורים אחרים של מערכת השמש, והחוקרים פרסמו את תוצאות הגילוי הזה באתרים מדעיים שונים.

אסטרואיד, אילוסטרציה (צילום: נאס''א)
אסטרואיד, אילוסטרציה (צילום: נאס''א)

על פי ממצאי החוקרים מאוניברסיטת Complutense, האסטרואיד הוא בקוטר 11 מטרים ונושא את שם הקוד "PT5/2024", ויקיף את כדור הארץ פעמיים לפני שיעזוב שוב את מערכת השמש. עוד צוין כי האסטרואיד התגלה על ידי הטלסקופ "Atlas" בדרום אפריקה וכי הוא יהיה זמנית תחת השפעת כוח המשיכה של כדור הארץ, מה שהופך אותו ל"ירח קטן".

עם זאת, הם הסבירו כי בהירותו נמוכה, מה שמקשה מאוד על התצפית עליו בעין בלתי מזוינת, וייתכן שגם יהיה קשה לצפות בו באמצעות טלסקופים פשוטים יותר. החוקרים הסבירו כי האסטרואיד עשוי להתקרב שוב לכדור הארץ ב-9 בינואר 2025, וציינו כי הגשתם של גופים שמימיים אלו לפלנטה שלנו מאפשרת למדענים לגלות עוד על מערכת השמש.