תיקנים, או בשמם העממי "מקקים", הם חרקים נפוצים שלעתים קרובות מעוררים דחייה. אך האם הם באמת מסוכנים לבריאותנו? בואו נבחן את העובדות.

מחקרים מראים כי תיקנים עלולים לשאת מגוון של פתוגנים. באוניברסיטת קיימברידג' זוהו 30 סוגים שונים של חיידקים הקשורים לג'וקים החיים בקרבת בני אדם. ארגון הבריאות העולמי ציין כי מקקים עלולים להיות נשאים של מיקרואורגניזמים הגורמים למחלות כמו שלשולים, דיזנטריה, כולרה ואף מחלות ויראליות. עם זאת, חשוב לציין כי הם בדרך כלל אינם הגורם העיקרי להתפרצות מחלות.

ג'וק, אילוסטאציה (צילום: ingimage ASAP)
ג'וק, אילוסטאציה (צילום: ingimage ASAP)

למרות שמקקים מעוררים חרדה אצל אנשים רבים, הם אינם מייצרים רעלים ואין להם יכולת לעקוץ. מקרי נשיכה על ידי תיקנים הם נדירים ביותר. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שנוכחות מקקים עלולה להחמיר אסטמה ואלרגיות אחרות. כ-26% מאוכלוסיית ארצות הברית רגישים לאלרגן הקשור לתיקן הגרמני. החלבונים שמקקים מייצרים, כולל הרוק, הפסולת ואפילו הג'וקים המתים, יכולים לגרום לתגובות אלרגיות.

מקקים נפוצים מאוד בסביבות עירוניות. על פי האגודה האמריקאית להדברת מזיקים, בין 78% ל-98% מהבתים באזורים עירוניים מארחים מקקים, גם אם בעלי הבית אינם מודעים לכך.

תיקנים בבית? כך תיפטרו מהם (צילום: אינג'אימג')
תיקנים בבית? כך תיפטרו מהם (צילום: אינג'אימג')

לסיכום, בעוד שמקקים אינם מהווים סכנה ישירה לרוב האנשים, הם עלולים להשפיע לרעה על הבריאות, במיוחד עבור אנשים הסובלים מאלרגיות או אסטמה. הם גם עלולים לשאת פתוגנים שונים, אם כי הסיכון להעברת מחלות ישירות מהם נמוך יחסית.

אז למרות שתיקנים אינם מסוכנים באופן ישיר, מומלץ לנקוט באמצעים למניעת התרבותם בבית. שמירה על היגיינה, אחסון נכון של מזון וטיפול מהיר בכל סימן להימצאותם יכולים לעזור בשמירה על סביבת מגורים בריאה יותר.