צוות של נשיונל ג'יאוגרפיק גילה ממצא מפתיע בהר האוורסט, שעשוי לשפוך אור על אחת מתעלומות הטיפוס הגדולות בהיסטוריה. בספטמבר האחרון, על קרחון רונגבוק המרכזי, מתחת לפנים הצפוניות של האוורסט, הבחין הצוות במגף עתיק שבצבץ מהקרח. בדיקה מקרוב חשפה שרידי רגל בתוך המגף, ותווית אדומה עם הכיתוב "A.C. IRVINE".

הממצאים מיוחסים לאנדרו 'סנדי' אירווין, מטייל שנעלם יחד עם המטפס המפורסם ג'ורג' מלורי לפני 100 שנה, ב-8 ביוני 1924, במהלך ניסיון להיות הראשונים לכבוש את פסגת האוורסט. השאלה האם השניים הצליחו להגיע לפסגה נותרה ללא מענה עד היום.

ג'ימי צ'ין, הצלם והבמאי שהיה חלק מהצוות, תיאר את הרגע המרגש באתר של נשיונל ג'יאוגרפיק: "הרמתי את הגרב, וראיתי את התווית עם השם של אירווין. כולנו פשוט רצנו במעגלים מהתרגשות". התגלית הזו מספקת את העדות הראשונה למיקומו של אירווין. בעוד שגופתו של מלורי נמצאה ב-1999, מקום הימצאו של אירווין נותר עלום עד כה. צ'ין מקווה שהממצא יעזור להבין מה התרחש על ההר ב-1924 ויספק סגירה מסוימת למשפחתו של המטייל.

ג'ולי סאמרס, אחייניתו הגדולה של אירווין, הביעה הקלה לנוכח החדשות. "זה חפץ ששייך לו ויש בו משהו ממנו", אמרה לנשיונל. "זה מספר את הסיפור של מה שכנראה קרה". סאמרס משערת שהשרידים נסחפו במורד ההר בעקבות מפולות שלג ונמחצו על ידי הקרחון הנע.

הצוות מקווה שהתגלית תוביל לממצאים נוספים, כולל המצלמה שנשא אירווין, אשר עשויה להכיל עדות מכרעת לגבי הצלחתם של השניים להגיע לפסגה. צ'ין מאמין שיש סיכוי טוב למצוא חפצים נוספים באזור עם שינויי האקלים ההולכים וממיסים את הקרח.

התגלית מעלה שאלות חדשות ומפריכה תיאוריות קודמות לגבי גורלו של אירווין. היא מספקת נקודת התחלה חדשה למחקר ועשויה לסייע בפתרון אחת התעלומות המרתקות בתולדות טיפוס ההרים.