ה-FBI חוקר גל התקפות אלימות נגד רכבי טסלה, אולמות תצוגה ותחנות טעינה ברחבי ארצות הברית, בעקבות אירוע חמור במיוחד שהתרחש בלאס וגאס. באירוע זה, אדם לבוש בשחור ירה והצית מספר רכבי טסלה במתקן תיקונים בעיר, תוך שימוש בבקבוקי תבערה וריסוס המילה "התנגדו" על דלתות המתקן. האירוע, שהתרחש בסביבות השעה 2:45 לפנות בוקר, מוגדר על ידי הרשויות כפעולת טרור פנים אפשרית.
Not a SINGLE DEMOCRAT in Congress has condemned the terror attacks on Tesla, or the attempted m*rder of conservatives via swatting.
— Nick Sortor (@nicksortor) March 19, 2025
WTF?
Do these people REALLY hate America that much? pic.twitter.com/SLA8jY0viY
"זו הייתה התקפה ממוקדת נגד מתקן טסלה", אמר סגן השריף דורי קורן ממחלקת המשטרה המטרופולינית של לאס וגאס במסיבת עיתונאים. הקלטות מצלמות האבטחה תיעדו את התוקף יורה במכוניות ומצית שתיים מהן עם בקבוקי תבערה. בקבוק תבערה נוסף שלא התפוצץ נמצא בתוך מכונית שלישית וכעת נבדק לראיות. למרבה המזל, לא דווח על פצועים, ומחלקת הכבאות הצליחה לכבות את האש לפני שהגיעה לסוללות הרכבים.
זו אינה התקרית היחידה. ב-3 במרץ, שבע תחנות טעינה של טסלה בקניון מחוץ לבוסטון הוצתו. חמישה ימים מאוחר יותר בניו יורק, שישה מפגינים נעצרו בגין תפיסת אולם תצוגה. בקולורדו, אישה הואשמה בזריקת בקבוקי תבערה והשחתת רכבים ואולם תצוגה. באירוע נפרד בדרום קרוליינה, דניאל קלארק-פאונדר בן 24 נעצר בגין הצתה בתחנת טעינה של טסלה, כשעדים דיווחו כי ראו אותו מרסס קללות נגד הנשיא טראמפ ואת המילים "תחי אוקראינה" בצבע אדום.
התובעת הכללית של ארצות הברית, פמלה בונדי, הגדירה את גל ההתקפות כ"טרור פנימי" והבטיחה פעולה נחושה נגד האחראים. "אם אתם מתכוונים לגעת בטסלה, ללכת לסוכנות, לעשות משהו, כדאי שתיזהרו כי אנחנו באים אחריכם. ואם אתם מממנים את זה, אנחנו באים אחריכם. אנחנו נגלה מי אתם", אמרה בונדי ברשת פוקס ביזנס.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הגיב לאירועים ברשת החברתית X באומרו: "רמת האלימות הזו היא טירוף ומוטעית עמוקות. טסלה רק מייצרת מכוניות חשמליות ולא עשתה דבר כדי להיות ראויה להתקפות הרשע האלה".
האירועים האלימים מתרחשים על רקע משבר עסקי שטסלה מתמודדת עמו. החברה דיווחה לאחרונה על הירידה הראשונה במכירות השנתיות בהיסטוריה שלה, ומסתמנת ירידה נוספת ברבעון הנוכחי. בעוד שמכירות הרכב החשמלי הכלליות באירופה זינקו ב-34% בינואר, מכירות של טסלה צנחו ב-50%. גם בסין, השוק השני בגודלו של החברה אחרי ארה"ב, נרשמה ירידה של 29% במכירות בחודשיים הראשונים של השנה. בארצות הברית עצמה, מכירות טסלה ירדו ב-16% בין דצמבר לינואר, על פי הערכה של קוקס אוטומוטיב.
במקביל למשבר האלימות וירידת המכירות, טסלה מתמודדת עם עלייתה המטאורית של מתחרה סינית חזקה - חברת BYD (בנה את החלומות שלך). מניות BYD האיצו לשיא חדש ועלו ב-44 אחוזים השנה, בזמן שטסלה איבדה יותר מ-40 אחוזים משווי השוק שלה. הצניחה במחיר מניית טסלה מאמצע דצמבר מחקה יותר מ-780 מילארד דולר משוויה ו-150 מיליארד דולר מהונו של מאסק, בעוד קרנות גידור שהמרו על ירידה במניית טסלה גרפו רווחים מוערכים של 15 מיליארד דולר בשלושת החודשים האחרונים.
הפער במכירות בין שתי החברות מדגיש את השינוי בשוק: BYD מכרה שיא של 4.3 מיליון מכוניות בשנה שעברה, בעוד טסלה חוותה ירידה של 1 אחוז ל-1.8 מיליון. מבין האנליסטים המכסים את החברות, 27 מתוך 30 אנליסטים נותנים ל-BYD דירוג קנייה לעומת רק 26 מתוך 54 הנותנים דירוג דומה לטסלה.
רבים מייחסים את המשבר של טסלה לתפקידו השנוי במחלוקת של אילון מאסק בממשל טראמפ, כראש מחלקת יעילות הממשל (DOGE). מאסק, שתמך בטראמפ במהלך הבחירות והפך ל"חבר הראשון" של הנשיא, מתמודד עם חרמות צרכנים והתנגדות פוליטית, שלעתים מובילה לאלימות נגד מותג טסלה. כמו כן, משקיעים מביעים דאגה שהטייקון מפזר את עצמו יותר מדי בין תפקידו הממשלתי ועסקיו המגוונים, הכוללים את טסלה, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת הבינה המלאכותית והלוויינים סטארלינק.
בעוד ש-BYD מתחזקת, טסלה מתמודדת גם עם מתחרים סיניים נוספים כמו Xiaomi, שמייצרת גם סמארטפונים, ו-Li Auto שבסיסה בבייג'ינג, שתיהן עם דירוגי קנייה גבוהים מצד אנליסטים. בנוסף, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת ממותגים מסורתיים כמו פורד וג'נרל מוטורס וכן מחברות אמריקאיות חדשות כמו Rivian.
Teslas being burnt in Germany. #TeslaTakedown pic.twitter.com/lrVbJafNkJ
— Anonymous (@YourAnonCentral) March 17, 2025
סטיבן רוברטס, מנהל בקרן Orgueil Capital, טוען שהיתרון היחידי שנותר לטסלה על פני המתחרים הסינים הוא "כנראה בנהיגה אוטונומית מלאה". לעומתו, דן אייבס מחברת ההשקעות האמריקאית וובוש, נשאר אופטימי לגבי טסלה: "BYD הרוויחה נתח שוק לעומת טסלה, אבל בטווח הארוך טסלה תנצח בשוק העולמי של רכבים אוטונומיים ורובוטיקה. לטסלה יש את הקנה המידה וההיקף שאין כמותם ויש רק מאסק אחד."
האתגרים של מאסק אינם מוגבלים לטסלה בלבד. הטייקון מתמודד עם אתגרים בכל עסקיו: SpaceX מתחרה מול Blue Origin של ג'ף בזוס ומתחרים אחרים על חוזי נאס"א; הדיוק אודות עזיבת משתמשים רבים את פלטפורמת X בעקבות השינויים במדיניות התוכן וזיהויו של מאסק עם טראמפ; וחברת הבינה המלאכותית שלו, xAI, הודרה מפרויקט Stargate, מיזם בשווי 500 מיליארד דולר הנתמך על ידי טראמפ.
בזמן שטסלה ושאר עסקיו של מאסק מתמודדים עם אתגרים, האלימות הגוברת נגד החברה מעלה דאגות רציניות בדבר הקיטוב הפוליטי האמריקאי והשפעתו על עסקים וביטחון. ספנסר אוונס, סוכן מיוחד האחראי על משרד השדה של ה-FBI בלאס וגאס, הזהיר את התוקפים: "לאלה שעשויים לחשוב שמשהו כזה הוא מוצדק או אפילו ראוי להערכה פוטנציאלית, אנחנו רוצים שתדעו שזה פשע פדרלי".