ארה"ב הטילה הלילה (בין חמישי לשישי) סנקציות כנגד שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) ומשמרות המהפכה של איראן בשל מעצרי שווא של אזרחים אמריקאים על מנת להשתמש בהם, לטענת ממשל ביידן, למינוף פוליטי. ההודעה הגיעה לאחר שמשרד החוץ הרוסי דחה את בקשתם של פקידים אמריקאים לבקר את כתב "וול סטריט ג'ורנל", אוון גרשקוביץ', בבית הכלא. לטענת בכירים בממשל ביידן, מדובר ב"נקמה" על שלילת הוויזות האמריקאיות לעיתונאים רוסים המעוניינים לבקר בניו יורק.

לטענת פקידים אמריקאים, הסנקציות שהוטלו על ה-FSB ומשמרות המהפכה היו בקנה כבר תקופה ארוכה, אך מעצרו של העיתון האמריקאי חיזק את נחישות הממשל להוציא אותן לפועל. הנשיא ביידן תיאר את הסנקציות ככלי האחרון של הממשל להפעיל לחץ על ממשלות או ארגונים שפועלים על מנת לעצור אזרחים אמריקאים שלא כדין. לדבריו, "היום, ובכל יום, המסר שלנו לרוסיה, לאיראן ולשאר המדינות המחזיקות באזרחים אמריקאים כבני ערובה שלא כדין, זה לא מקובל, שחררו אותם באופן מיידי".

כתב הוול סטריט ג'ורנל שנעצר ברוסיה, אוון גרשקוביץ (צילום: רויטרס,צילום מסך: רויטרס)
כתב הוול סטריט ג'ורנל שנעצר ברוסיה, אוון גרשקוביץ (צילום: רויטרס,צילום מסך: רויטרס)

ארה"ב כבר הטיחה בעבר סנקציות על ה-FSB ומשמרות המהפכה, וכך גם על בכירים בשני הארגונים, אשר כללו הגבלות תנועה והקפאת נכסים אשר נמצאים בסמכות השיפוט של ארה"ב. הסנקציות החדשות מטילות הגבלות דומות. עם זאת, גורמים בממשל מסרו לוול סטריט ג'ורנל כי הכוונה להעביר מסר ברור שללקיחת בני ערובה ולמעצרי שווא, יש השלכות. 

משרד החוץ הרוסי הודיע אמש כי הוא אינו רואה בעין יפה את שלילת אשרות הוויזה לאנשי תקשורת רוסים שהיו אמורים להתלוות לשר החוץ, סרגיי לברוב, במסעו לניו יורק. לטענתם, "אנו רואים בכך חבלה שמטרתה למנוע עבודה עיתונאית רגילה, והיא לא תישאר ללא מענה. אנו פועלים כעת על מנת למצוא אמצעי תגובה אפשריים". דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מצד, אמר כי "אנו מתנגדים בתוקף לאי עמידתה של רוסיה בהתחייבויותיה על פי האמנה הקונסולרית לספק לנו גישה לאזרחנו העצורים במדינה".

בתוך כך, הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הרשויות ברוסיה לא סיפקו עד כה ראיות התומכות בכליאתו של העיתונאי אוון גרשקוביץ'. רוסיה מצדה, הצהירה כי פועלת בהתאם לחוקים שלה. עורכי הדין של העיתונאי, הורשו לראשונה לבקר אותו ב-4 באפריל, ושגרירת ארה"ב ברוסיה, לין טרייסי, קיבלה את הגישה לבקר אותו ב-17 באפריל. עם זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי זהו היה הביקור הקונסולרי האחרון והיחיד שרוסיה העניקה לארה"ב.