נשיא איראן איברהים ראיסי יגיע לביקור בדמשק ביום רביעי הקרוב, בליווי כמה משריו, כך דווח הבוקר (שישי) בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המקורב לארגון חיזבאללה. מדובר בביקור ראשון של נשיא איראני על אדמת סוריה מאז ביקורו של הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, בספטמבר 2010.

על פי הדיווח, שתי המדינות עוסקות כעת בהכנות לתוכנית הביקור, שנועד להיות חגיגי, ולשאת את "סימני הניצחון" של הציר, בעיקר לאחר חידוש היחסים הדיפלומטיים בין הרפובליקה האסלאמית לסעודיה, וההתקרבות בין ריאד למשטר אסד. מקורות המעורים בפרטים מסרו לעיתון, כי הביקור יהיה "יוצא דופן מבחינת תוצאותיו", ובמהלכו יכריזו על התחלתם של מספר פרויקטים כלכליים.

עוד הוסיפו המקורות, כי הביקור לא יתנהל באופן מסורתי, ויכלול גם סיורים בשטח. לדברי אותם מקורות, "נושא ההתנגדות יהיה מרכזי בתוכנית הביקור, אשר יכלול גם מסרים בעניין מוכנות הציר והחזון שלו, מעבר להיבט צבאי, לרבות סוגיות כלכליות ופיתוח".

נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)

כאמור, הביקור ההיסטורי שעתיד להתרחש בשבוע הבא, יתקיים על רקע חידוש היחסים הדיפלומטיים בין איראן לסעודיה. בעקבות כך, משרד החוץ האיראני כבר הספיק לשלוח מסר מאיים לכיוונה של ארה"ב, והצהיר כי "עליה להבין שיש מציאות חדשה באזור, ולהפסיק את התערבותה לטובתה של ישראל". 

במקביל, מוקדם יותר החודש, נרשמה התקרבות מדינית בין דמשק לריאד לאחר נתק של יותר מעשור בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, ביקר בבירה הסורית ונפגש עם הנשיא בשאר אל-אסד. בכלי התקשורת בממלכה הסעודית נמסר, כי "הביקור מתרחש על רקע הניסיון הסעודי להגיע לפתרון מדיני למשבר הסורי שמאיים על האחדות והביטחון במדינה, ובניסיון להחזיר אותה לסביבה הערבית".

טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)
טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)

ריאד פועלת על מנת להחזיר את סוריה לליגה הערבית, אך עומדת בפני התנגדות של כמה מבעלות בריתה. על פי התכנון הסעודי, בממלכה רוצים להזמין את דמשק לפסגה של הליגה הערבית בריאד ב-19 במאי. אנליסטים פוליטיים כבר ציינו כי ההזמנה היא בין היתר, "הפגנת כוח" של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית, תעניק לגיטימציה לבניית קשרים מחודשים עם אסד, לאחר שמנהיג הסורי הפך למנודה, בעקבות מלחמת האזרחים.

עם זאת, לפחות חמש מדינות בליגה הערבית, בהן מרוקו, כווית, קטאר ותימן, מסרבות להחזיר את סוריה לליגה הערבית. במקביל, על פי גורמים במערב, גם מצרים מתנגדת למהלך. גורמים המעורים בפרטים מסרו, כי מדינות אלו רוצות שאסד יתקשר תחילה עם האופוזיציה הפוליטית בסוריה, באופן שייתן לכל הסורים "קול לקבוע את עתידם". סאמח שוכרי, שר החוץ המצרי, אף הצהיר כי הוא תומך בהחלטת האו"ם, המחייבת את סוריה לפעול למען בחירות חופשיות.