יום הניצחון על גרמניה הנאצית השנה ברוסיה יהיה ככל הנראה מעט שונה. הצילומים הדרמטיים בתחילת יום רביעי שעבר של שני מל"טים שהתפוצצו מעל הקרמלין חשפו נקודות תורפה בלב הבירה הרוסית והעמידו את מוסקבה על הקצה.

כיצד תיראה התגובה הרוסית? התרחישים האפשריים לאחר המתקפה על הקרמלין
פוטין יודיע על פרישה? "התוכנית" של הקרמלין לקראת הבחירות ברוסיה

"יש עצבנות שמעולם לא ראיתי", אמר אחד הבכירים בלשכת ראש עיריית מוסקבה. "אבל יום הניצחון צריך להתקדם, אין אפשרות אחרת", הוסיף. עוד לפני מתקפת המל"טים על הקרמלין, היו סימנים של אי נחת בקרב ההנהגה הרוסית בגלל החגיגות על רקע החשש מהתקיפות האוקראיניות, כשלפחות שישה אזורים ברוסיה ביטלו את החגיגות .

מצעדי הניצחון המתוזמרים בקפידה המתקיימים ברחבי המדינה באופן מסורתי מעניקים לקרמלין הזדמנות להתהדר בעוצמה צבאית רוסית מודרנית. "עבור פוטין, זה ללא ספק האירוע החשוב ביותר של השנה", אמר אנדריי קולסניקוב, עמית בכיר בקרן קרנגי לשלום בינלאומי, שבסיסו במוסקבה. "פוטין שואב את כל הלגיטימציה שלו מהמצעד, וממסגר את עצמו כיורש הישיר של הצבא שהביס את גרמניה הנאצית. זו גם ההזדמנות של פוטין להראות לאומה שהוא עדיין חזק ושולט במבצע הצבאי המיוחד באוקראינה" , הוסיף קולסניקוב.

אולם לקראת ה-9 במאי, רוסיה נראית רחוקה מלנצח במלחמה שציפתה בתחילה להימשך כמה שבועות. מתקפת החורף והאביב של מוסקבה על פני קשת של 160 מייל במזרח אוקראינה, שהחלה בפברואר, הביאה למדינה הישגים מינימליים בעלויות חסרות תקדים. גורמים במערב העריכו שיותר מ-20,000 חיילים רוסים נהרגו בקרבות באוקראינה מאז דצמבר בלבד. אוקראינה, הנתמכת בנשק מערבי מודרני, תצא בקרוב למתקפת נגד כדי לכבוש מחדש את השטח הכבוש.

תיעוד מתוך מתקפת הכטב''מים האוקראינית על הקרמלין (צילום: רשתות חברתיות)
תיעוד מתוך מתקפת הכטב''מים האוקראינית על הקרמלין (צילום: רשתות חברתיות)

לצד זאת, מנהיג שכיר קבוצת וגנר, יבגני פריגוז'ין, הקליט ביום חמישי סרטון מרהיב בו האשים באופן אישי את ראשי ההגנה הבכירים בהפסדים שספגו לוחמים באוקראינה. בהודעה נפרדת, פריגוז'ין אמר גם כי חייליו יעזבו את העיר באחמוט ב-10 במאי, יום לאחר התקיים מצעד הניצחון. בערים שבהן יתקיימו המצעדים, גורמים המעורים בפרטים אומרים שקריאה מדוקדקת של החגיגות עשויה להראות את העומס והנזק שהמלחמה פגעה בצבא. 

אחד האירועים המוכרים ביותר ב-9 במאי, צעדת הגדוד האלמותי - תהלוכה חגיגית של אנשים עם דיוקנאות של קרוביהם שמתו במלחמת העולם השנייה - בוטלה גם השנה. אחד ההסברים למהלך כזה הוא שהרשויות חוששות שהתהלוכה עלולה לחשוף את המספר האמיתי של האבדות באוקראינה.

דארה מסיקוט, חוקרת מדיניות בכירה, אמרה כי פוטין צפוי ליצור הקבלות היסטוריות בין שתי המלחמות ולהפוך באופן שקרי את אוקראינה כיורשת של גרמניה הנאצית. במהלך הנאום של מצעד הניצחון בשנה שעברה, הוא טען שהצבא הרוסי נלחם באוקראינה "כי אין מקום בעולם לקצבים, רוצחים ונאצים. הניצחון יהיה  כמו ב-1945".

מוזיאון במרכז מוסקבה המוקדש למלחמת העולם השנייה פתח מאז תערוכה סוחפת המתארת ​​את המלחמה באוקראינה לצד הניצחון על גרמניה הנאצית. אך למרות מאמצי הקרמלין למסגר את המלחמה כקרב קיומי להישרדותה של המדינה, ישנם סימנים לכך שחלק במדינה עדיין לא מוכנים להקריב את רווחתם עבור מה שהקרמלין טוען שהוא החשוב ביותר.

בסקר עצמאי שנערך לאחרונה עלה כי רוב הרוסים אינם מוכנים לתרום 1,000-2,000 רובל בחודש (10-20 ליש"ט) כדי לסייע לצורכי החיילים באוקראינה. אותו סקר הראה כי "חרדה" ו"פחד" היו רגשות המובילים כאשר המשיבים נשאלו על חוק הגיוס האלקטרוני החדש שמקשה על צעירים להתחמק מהגיוס על ידי איסור אוטומטי על מתגייסים רשומים לעזוב את הארץ.

"האומה הסתגלה למציאות המלחמה", אמר קולסניקוב וטען "זה לא אומר שאנשים מוכנים להקריב הכל. אם תהיה הזדמנות להישאר בצד, הם יקחו אותה בשמחה".