מפלגת השלטון של ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, סיימה ראשונה בפער עצום בבחירות שהתקיימו אתמול (ראשון), אולם אם מיצוטקיס יתקשה להרכיב קואליציה, אזרחי המדינה יצטרכו ללכת שוב לקלפיות בקיץ.

על פי המדגמים שפורסמו אמש, מפלגת דמוקרטיה חדשה השלטת קיבלה קרוב ל־41% מהקולות, שיעניקו לה 145 מתוך 300 מושבי הפרלמנט. מפלגת האופוזיציה הראשית סיריזה, בהובלתו של ראש הממשלה לשעבר אלכסיס ציפראס, קיבלה כ־20%, שמעניקים לה 71 מושבים. למקום השלישי הגיעה מפלגת פאסוק עם כ־%12, שצפויים להעניק לה כ־43 מושבים.

נשיאת המדינה קטרינה סקלרפולו תעניק לכל אחת משלוש המפלגות הגדולות ביותר מנדט של שלושה ימים בניסיון להקים קואליציה. אם המאמצים ייכשלו, תוקם ממשלה זמנית לקראת סיבוב הצבעה חוזר בחודש יולי.

אף שיוון רשמה התאוששות דרמטית בשנים האחרונות, עם צמיחה של יותר מ־50% אחרי שכבר עמדה על סף פשיטת רגל בשל משבר החוב בעשור הקודם, הבחירות הנוכחיות עומדות בסימן יוקר המחיה, עליות המחירים ואינפלציה. התמיכה בממשלה הנוכחית גם נפגעה בשל תאונת הרכבת הקשה בתולדות יוון, שהתרחשה בסוף פברואר כאשר 57 בני אדם נהרגו בהידרדרות רכבת מהפסים. בנוסף, התעוררה סערה כאשר נחשף כי הממשלה קיימה האזנות סתר לפוליטיקאים יריבים.

למרות זאת, הפציר מיצוטקיס בבוחרים להעניק לו מנדט לארבע שנים נוספות, והבטיח  שיפעל להעלות את שכר המינימום ולייצר עוד מקומות עבודה. "היום אנחנו מצביעים עבור העתיד", אמר בקלפי בשכונת קיפיסיה באתונה אתמול. "היום האחריות של השליטה במדינה עוברת אליכם, האזרחים, אבל אני בטוח שיום טוב אפילו יותר יעלה על המדינה". מנגד, ציפראס קרא להשאיר מאחור "תקופה של חוסר שוויון, חוסר צדק, אי־הגינות כלפי פנסיונרים ודחיקה של הצעירים".