"העיר באחמוט אינה מטרה צבאית משמעותית לרוסיה", כך טען היום (שני) בכיר לשעבר בחיל האוויר הבריטי בשיחה עם רשת Sky News. "עם זאת, ממבט כולל על המאמץ הרוסי לכבוש את כל אזור הדובנאס, ניתן להבין כי באחמוט - עיר באזור שעדיין נמצא תחת שליטה אוקראינית, הפכה למעין 'קוץ בתחת' עבור פוטין".

לאחר הודעת "כוח וגנר": רוסיה מאשרת - "כבשנו את העיר באחמוט"
יועצו הבכיר של זלנסקי לשעבר: "התחלתי להבין את רמת הלחימה של הרוסים"

כאמור, במשרד ההגנה הבריטי ציינו בעבר כי לכיבוש העיר יהיה "ערך מבצעי מוגבל" עבור מוסקבה, אך היא "תאפשר לרוסיה לאיים על האזורים העירוניים הגדולים יותר של קרמטורק וסלובאנק".

מה כוח ואגנר עשה בבאחמוט?

חלק גדול מהתקיפות של מוסקבה בעיר בוצעו על ידי שכירי חרב מכוח ואגנר, בהם מספר רב של אסירים שנלקחו מבתי הכלא ברחבי המדינה - לקו החזית. "לאחר שהבטיח לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי יוכל לנצח בקרב שהצבא הרוסי כשל בו - יבגני פריגוז'ין החל להאשים את מוסקבה בחוסר ההתקדמות", הסביר הבכיר לשעבר.

"הוא לא מומחה צבאי, אז הקרבות בבאחמוט הפכו משמעותיים יותר מבחינה פוליטית, וכבר לא מהמובן הצבאי, ופוטין אף אמר לו כי הקרב ביניהם עוסק רק בכוח ומורשת", הוסיף, "אני חושד שזו הסיבה שבאחמוט הפכה לאייקונית כל כך במלחמה, כאשר מנקודת מבט צבאית קשה מאוד להבין איך הגענו למצב הזה".

באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
באחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

אותו הקרב - בהפרש של מאה שנים

"מאפיין נוסף של הקרב על באחמוט הוא ההבדל בסגנונות הלחימה בין הצבא האוקראיני - לצבא הרוסי", ציין הבכיר לשעבר, "לרוסיה יש מתגייסים לא מאומנים שפשוט מקבלים אקדח בידיים ואומרים להם לירות בו. אנחנו רואים בשדה הקרב - ובאחמוט זו דוגמה טובה מאוד לכך - היא איך רוסיה שטיחה למעשה את העיר באמצעות 'הפצצת שטיח', טכניקה בה עושים שימוש במספר רב של פצצות כדי להשיג השמדה מוחלטת של אזור היעד. לעומת זאת, האוקראינים ביצעו מתקפה כירורגית ופגעו באספקה הרוסית ויכולתם לחדש אותה".

הוא המשיך והשווה את האסטרטגיה של רוסיה - מלחמת התשה, בדומה לזו שנקטה בה בשתי מלחמות העולם - בעוד שאוקראינה דוגלת בטקטיקה צבאית מודרנית מאוחדת. "זה מרגיש כמו התנגשות תרבותיות", סיכם, "הניסיון היחיד של רוסיה הוא לוחמה בסגנון המאה ה-20, בעוד שאוקראינה נלחמת בסגנון המאה ה-21 עם טכנולוגיות מערביות".