אווירה של עצב ובהלה אוחזת את האליטה הרוסית בכל הנוגע למשך ההתנהלת של הנשיא, ולדימיר פוטין, במלחמה באוקראינה. גם הבכירים האופטימיים ביותר, רואים ב"תיקו" כתוצאה הטובה ביותר שרוסיה יכולה להשיג בשדה הקרב באוקראינה, כך דווח היום (חמישי) במגזין "הטיים" האמריקאי.

על פי גורמים המעורים בפרטים, לרבים באליטה הרוסית נמאס מהמלחמה ותומכים בעצירתה המיידית, אם כי הם בספק שפוטין אכן יעצור את הלחימה. לדברי הגורמים, אף גורם לא מוכן לעמוד מול הנשיא, גם כשהאמונה המוחלטת היא שהנשיא טועה בניהולו. קיריל רוגוב, יועצו לשעבר של ראש ממשלת רוסיה, אמר כי "יש מבוי סתום, כולם מפחדים להפוך לשעיר לעזאזל כשברקע מתנהלת מלחמה חסרת משמעות. זה באמת מפתיע עד כמה המחשבה כי פוטין לא ינצח במלחמה, שולטת בקרב באליטה".

הדכדוך ההולך וגובר בקרב האליטה הרוסית, עשוי להגביר את חילופי ההאשמות, על רקע חוסר ההתקדמות בשדה הקרב באוקראינה, כשבמקביל, אוקראינה החלה לתקוף בשטח רוסיה, והלחימה החלה להתפשט לכיוון בולגורוד, הסמוכה לגבול האוקראיני. על פי הגורמים, אפילו חלק מהתומכים במלחמה, החלו להיות סקפטיים לגבי הסיכוי של רוסיה לנצח את אוקראינה. סרגיי מרקוב, יועצץ פוליטי המקורב לקרמלין, אמר כי "היו יותר מדי טעויות גדולות, היו ציפיות שרוסיה תשתלט תוך זמן קצר על רוב שטחה של אוקראינה, אך הציפיות האלו לא התממשו". 

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)

בתוך כך, מזכ"ל נאטו לשעבר, אנרס רסמוסן, הודיע אמש על כך שקבוצה של מדינות בנאט"ו עשויה לשלוח חיילים לאוקראינה, זאת במידה ולא יספקו ערבויות ביטחוניות לקייב בפסגת הבריתות בווילנה. סמוסן, ששימש כיועץ רשמי לנשיא אוקראינה, וולדימיר זלנסקי, על מקומה של אוקראינה בארכיטקטורה ביטחונית אירופאית עתידית, סייר באירופה ובוושינגטון כדי לאמוד את מצב הרוח המשתנה לפני הפסגה הקריטית שתתחיל ב-11 ביולי. עוד הזהיר המזכ"ל לשעבר כי גם אם קבוצת מדינות אכן תספק לאוקראינה ערבויות ביטחוניות, אחרות לא יאפשרו להרחיק את נושא החברות העתידית של אוקראינה בנאט"ו מסדר היום בוילנה.

במהלך הלילה, לפחות שלושה בני אדם טבעו למוות כתוצאה מהצפות לאחר הרס הסכר האדיר בקחובקה שבדרום אוקראינה, כך דווחו כלי תקשורת אוקראינים. כזכור, הסכר "נובה-קחובקה" באזור חרסון שבנהר הדנייפר פוצץ ביום שלישי האחרון על ידי כוחות רוסים, כך לפי טענות של הצבא האוקראיני. כתוצאה מפיצוץ הסכר אוכלוסיות רבות פונו מהמקום.

הנשיא זלנסקי אמר הלילה כי ארגוני סיוע בינלאומיים חייבים לנקוט בפעולה מיידית כדי לעזור לאוקראינה להתמודד עם ההשלכות של הרס הסכר. "יש צורך שארגונים בינלאומיים, כמו הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, יתערבו מיד במבצע החילוץ ויעזרו לאנשים באזור הכבוש של אזור חרסון", אמר. "אם ארגון בינלאומי אינו נוכח באזור האסון, זה אומר שהוא אינו קיים כלל או אינו מסוגל". זלנסקי הודיע כי תושבים באזורים בדרום אוקראינה שנכבשו על ידי חיילים רוסים היו ללא מים, מזון או עזרה רפואית ואי אפשר לקבוע כמה אנשים באזור זה עלולים למות.