שינוי כללי המשחק במלחמה? רשת CNN דיווחה הלילה (בין חמישי לשישי) מפי גורמים המעורים בפרטים, כי ממשל ביידן שוקל לספק לאוקראינה פצצות מצרר. על פי הדיווח, הנשק שנאסר לשימור ב-123 מדינות ברחבי העולם, עשוי להיכלל בחבילת הסיוע הצבאית החדשה לאוקראינה כבר בחודש הבא. פקיד אמריקאי הצהיר כי "ללא ספק תהיה לכך השפעה על שדה הקרב".

גורמים רשמיים מסרו לרשת CNN כי "השינויים בתנאי שדה הקרב באוקראינה בשבועיים האחרונים" הניעו את ממשל ביידן לשקול ולספק לאוקראינה את פצצות המצרר. זאת לאחר שתקופה ארוכה, גורמים בקייב ניסו לשכנע את האמריקאים כי פצצות המצרר יהיו חלק בלתי נפרד מהסיוע הצבאי. עם זאת, בארה"ב לא ששו לספק את אותן פצצות בגלל הסיכון שהן עלולות להוות לאזרחים ובלתי מעורבים, ומכיוון שכמה מבעלות הברית הקרובות של וושינגטון, ובהן בריטניה, צרפת וגרמניה, חתומות על האמנה האוסרת את השימוש בתחמושת מסוג זה.

פצצת מצרר שהתפוצצה באוקראינה (צילום: Gettyimages)
פצצת מצרר שהתפוצצה באוקראינה (צילום: Gettyimages)

פצצת מצרר ששיגר הצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום:  Scott Olson/Getty Images)
פצצת מצרר ששיגר הצבא הרוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: Scott Olson/Getty Images)

במקביל, גורמים רשמיים בממשל ביידן גם מאמינים שיצליחו "להפיג את החשש" של בעלות בריתה של וושינגטון, לגבי שליחת פצצות המצרר לקייב. פקיד אמריקאי ציין כי במידה ופצצות המצרר יגיעו לידיה של אוקראינה, זו לא תהיה יכולת חדשה עבור קייב, כי שני הצדדים כבר השתמשו בתחמושת זו במהלך המלחמה, וכי קייב השתמשה בפצצות שסופקו על ידי טורקיה. הרוסים מצדם, השתמשו פעמים רבות בפצצות מצרר, גם במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

על פי הדיווח, השינוי המסתמן בממשל ביידן, בנוגע לאספקת פצצות המצרר לאוקראינה, הגיע בשבוע שעבר, כשבכיר בפנטגון השתתף בוועדת החוץ של בית הנבחרים של ארצות הברית והדגיש שהן יהיו "שימושיות" בשדה הקרב. ארה"ב ואוקראינה אינן חתומות על האמנה האוסרת על שימוש בפצצות מצרר, אך וושינגטון הפסיקה את השימוש בתחמושת מסוג זה כבר ב-2016, מכיוון שהן "הכילו מאות ק"ג של חומר נפץ שלעיתים קרובות נותר בשדה הקרב, והיווה סכנה לאזרחים".

וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן בקייב (צילום: רויטרס)
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן בקייב (צילום: רויטרס)

הקונגרס כבר הטיל הגבלות סטטוטוריות על יכולתה של ארה"ב לספק פצצות מצרר למדינות אחרות, אך הנשיא ביידן יכול לעקוף את ההגבלה הזו, לאחר שחברי קונגרס משתי המפלגות הביעו תמיכה בחודשים האחרונים באספקת פצצות המצרר לאוקראינה. 

פצצות המצרר נחשבות ל"כלי נשק לא לגיטימי", כשנכון לשנת 2012 - 123 מדינות חתמו על האמנה האסורת על השימוש בחימוש מסוג זה. 110 מדינות מתוכן אשררו את האמנה, כאשר 13 מדינות חתמו על האמנה, אך טרם אשררו אותה.