היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר היום (שלישי) כי ארה"ב מתכננת להתקדם בעסקת העברת מטוסי הקרב מסוג F-16 לטורקיה, שעות ספורות לאחר שאנקרה הסכימה לבטל את הווטו על הצטרפותה של שוודיה לנאט"ו. לדבריו, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לא הציב מגבלות נוספות על העברת המטוסים המתקדמים לאנקרה, וכי הוא מתכוון להתקדם עם הנושא בשיח עם הקונגרס.

פקידים אמריקאים נזהרו לאחרונה שלא להצביע על קשר מפורש בין אספקת מטוסי הקרב לטורקיה, לבין ההסכמה שלה לצרף את שוודיה לברית נאט"ו. עם זאת, ההודעה של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, אמש, חיזקה את ההחלטה של הקונגרס להסכים ולהתקדם בעסקת העברת מטוסי הקרב המתקדמים, לאחר סירובים רבים בעבר.

שר החוץ הטורקי ושר החוץ האמריקאי בלינקן (צילום: AFP via Getty Images)
שר החוץ הטורקי ושר החוץ האמריקאי בלינקן (צילום: AFP via Getty Images)

כאמור, לאחר מאמצים דיפלומטיים כבדים, ארדואן הסכים לבטל את הווטו על צירופה של שוודיה. ביידן שוחח עם ארדואן בשולי פסגת נאט"ו בווילנה, כשהשניים צפויים להיפגש בקרוב פעם נוספת. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות, וכיצד ניתן לפתח את היחסים בצורה חיובית יותר. לאחר מכן, פגש ארדואן את ראש ממשלת שוודיה, אולף קריסטרסון ואת מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, לאחר פגישה נפרדת של הצדדים עם נשיא המועצה האירופית, שהתמקדה בצירופה של טורקיה לאיחוד האירופה.

לפני כחודש, דווח כי וושינגטון שוקלת לאשר משלוח של 40 מטוסי F-16 לטורקיה, בתנאי שטורקיה תסכים להעביר את הצי הקיים של המטוסים לאוקראינה. חיל האוויר הטורקי מפעיל כיום כ-30 מטוסי F-16, ישנים, אשר צפויים לצאת משימוש בשנים הקרובות. עם זאת, ממשלת טורקיה טענה כי מטוסי הקרב אינם נתונים למשא ומתן, אלא זכות חוקית כמדינה חברה בנאט"ו. באנקרה הדגישו בנוסף כי היא כבר הוחרגה מייצור המשותף של מטוסי החמקן F-35.

עם זאת, אנליסטים צבאיים דחו את הסבירות שטורקיה אכן תסכים להעביר את מטוסי הקרב הישנים שלה לאוקראינה, שכן פעולה כזו עלולה לפגוע ביחסים בין ארדואן לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין