כמעט שלושה שבועות עברו מאז המרד הצבאי של יבגני פריגוז'ין ושכירי החרב של "קבוצת וגנר", שהסתיים בקול ענות חלושה, והרוחות בצמרת הרוסית ממשיכות להיות סוערות. היום (חמישי) פרסם המחוקק הרוסי אנדריי גורולב הודעה קולית ובה נשמע הקצין הבכיר, איבן פופוב, העומד בראש הארמייה ה-58 של כוחות היבשה הרוסיים, כשהוא מבקר בחריפות את התנהלת המלחמה. לטענתו, "החיילים 'נדקרו בגב' בעקבות המחדלים של הפיקוד הצבאי והתנאים הקשים בשדה הקרב". עוד טען, כי לאחר מכן הוא הודח מתקפידו.

לאחר שבמשך יותר משנה מאז שהחלה הפלישה, נמנעו במוסקבה להשמיע ביקורות, בתקופה האחרונה החלו לצוץ ביקורות פומביות וחריפות כלפי פוטין בכל הנוגע לניהול המלחמה באוקראינה. פופוב אשר ידע ככל הנראה כי יודח מתפקידו בעקבות ההתבטאות החריפה נגד הפיקוד הבכיר, המשיך וטען כי "הצבא האוקראיני לא יכול היה לפרוץ את השורות שלנו בחזית, אך המפקדים הבכירים פגעו בנו באחור, ערפו את ראשה של הארמייה ברגע הכי קשה ואינטנסיבי". פופוב, שכינויו היה "ספרטקוס" פיקד על יחידות רוסיות בדרום אוקראינה, והאשים באופן מפורש את מפקדי הצבא במותם של חיילים רוסים.

כלי רכב צבאיים רוסים שהושמדו באוקראינה (צילום:  REUTERS/Jorge Silva)
כלי רכב צבאיים רוסים שהושמדו באוקראינה (צילום: REUTERS/Jorge Silva)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: gettyimages)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: gettyimages)

על פי רשת CNN, פופוב אף התלונן כי "המפקדים הבכירים הרגישו סכנה שנשקפת ממני ומיהרו לפנות לשר ההגנה, שבתוך יום אחד נפטר ממני. כפי שאמרתי כבר, הצבא האוקראיני לא יכול היה לפרוץ את קווי ההגנה שלנו בחזית, אך המפקדים הבכירים פגעו בנו תוך שהם מזלזלים בנו". הדחתו של קצין כה בכיר בצבא הרוסי הוא חסר תקדים. המכון לחקר המלחמה מעריך כי במידה וטענותיו של פופוב אכן נכונות, הן תומכות בהערכות כי לצבא הרוסי חסר עתודות מבצעיות שיאפשרו לו לבצע רוטציות בקרב החיילים שמתגוננים מפני 'מתקפת הנגד' האוקראינית.

זו אינה הפעם הראשונה שבה יש טענות כה קשות נגד שר ההגנה, סרגיי שויגו. לאורך החודשים האחרונים, טרם המרד הצבאי, יבגני פריגוז'ין הטיח בשויגו פעם אחר פעם ביקורות פומביות קשות והאשים אותו בכך שהוא מסרב לספק נשק לכוח וגנר. שכירי החרב של המיליציה הסמי-צבאית, נלחמו לצד הצבא הרוסי באחד הקרבות הקשים של המלחמה באזור באחמוט. באחת הפעמים, פריגוז'ין אף פרסם קטע וידאו ובו הוא עומד לצד גופות חייליו, כשהוא שולח מסר לשר ההגנה ומאיים להסיג את כוחותיו מבאחמוט.

ולרי גריסמוב, ולדימיר פוטין, סרגיי שויגו (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Pool via REUTERS ATTENTION EDITORS)
ולרי גריסמוב, ולדימיר פוטין, סרגיי שויגו (צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev/Pool via REUTERS ATTENTION EDITORS)

הביקורת כלפי פוטין הגיעה גם מתוך חברי הדומה. בחודש שעבר חבר הדומה, קונסטנטין סטולין, הצהיר כי "מוסקבה לא הצליחה להשיג את היעדים שהציבה מוסקבה במלחמה". סטולין, המשמש כסגן יו"ר ועדת הדומה לענייני חבר העמים, דן במלחמה באוקראינה והדגיש כי "למוסקבה אין עמדה מוצקת באוקראינה או מספיק בסיס כדי לשקול האם להכריז על ניצחון. מה היו המטרות שהוכרזו לפני שהמלחמה יצאה לדרך? - פירוז, הפיכת אוקראינה לנייטרלית והגנה על תושבי דונייצק ולוהנסק. באיזה מטרה בדיוק הצלחנו עד היום? אף אחת". חבר הדומה הוסיף כי "המושג להפוך את אוקראינה לנייטרלית".

בתוך כך, גורמים רשמיים באוקראינה ציינו כי הצבא עשה התקדמות בסביבת העיר באחמוט, שהייתה עדה לאחד הקרבות הקשים במלחמה, וגם באזור דונייצק. סגנית שר ההגנה, חנה מליאר, אמרה שהכוחות הצליחו לעצור את המתקפה הרוסית בעיר קופיאנסק, לימן וז'מרינקה, "ובכל האזורים שבהם הרוסים ביצעו ניסיונות חוזרים לפרוץ את ההגנה האוקראינית".

הנשיא ביידן בוועידת נאט''ו בליטא (צילום: REUTERS/Yves Herman)
הנשיא ביידן בוועידת נאט''ו בליטא (צילום: REUTERS/Yves Herman)

אמש, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ומנהיגי ה-G7 לקחו חלק במפגן תמיכה משמעותי באוקראינה, בזמן פסגת נאט"ו שנערכה בליטא, והצהירו על תמיכה משותפת בקייב, שמטרתה לחזק את היכולות הצבאיות של המדינה. עם זאת, עדיין לא הייתה הזמנה רשמית לאוקראינה להצטרף לברית הצבאית. בנאומו הלילה, אמר הנשיא האוקראיני, וולודימיר זלנסקי, כי הוא אופטימי לגבי הצרטרפותה של קייב לברית בעתיד. משרד החוץ הרוסי מצדו, אמר כי "הפסגה הוכיחה כי הברית חזרה לתוכניות המלחמה הקרה". במקביל, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הדגיש שוב שאנקרה תשמח לפעול כמתווכת בין הצדדים, אם שתי המדינות יסכימו לכך.