בשבועות האחרונים, אזרחי קובה, ארמניה וקזחסטן היו מטרות עבור ניסיונות גיוס רוסיים באמצעים שונים. במקביל, המודיעין הבריטי מעריך כי רוסיה מגייסת חיילים במדינות שכנות. הופיעו דיווחים כי מהגרי עבודה בעלי אזרחות רוסית מתאספים כדי להילחם באוקראינה. זה קורה כאשר נראה שמסע הגיוס של רוסיה בגבולותיה מניב תוצאות גרועות.

"מלחמת העולם השלישית כבר בעיצומה": האזהרה החריגה של הבכיר האוקראיני
שיטפונות כבדים בטורקיה ויוון: לפחות שבעה נהרגו | צפו בנזקי הסופה "דניאל"

ביום שני, משרד החוץ של קובה אמר כי חשף "רשת סחר בבני אדם" שמטרתה לצרף את אזרחיה לצבא הרוסי ולהשתתף בפעולות באוקראינה. המשרד לא פירט כמה מאזרחיו כוונו או גויסו בהצלחה, והקרמלין לא הגיב.

תחקיר של ה-Moscow Times גילה שגברים קובנים מטורגטים לגיוס באמצעות קבוצות מדיה חברתית, כולל בפייסבוק. מודעה אחת מבטיחה הכנסה חודשית של 204,000 רובל (2,090 דולר) ואפשרות לאזרחות רוסית עבור חתימה על חוזה ל-12 חודשים עם הצבא הרוסי.

אישה בשם אלנה שובאלובה אמרה כי היא כבר סידרה לכמה אזרחים קובנים להילחם באוקראינה. כשנשאלה אם היא עובדת במשרד ההגנה הרוסי, היא סירבה להגיב. "[קבלנים] מרוויחים הכנסה ודי טובה בזה. כולם רוצים לשכור מיד דירת יוקרה. אבל אם צריך, בשבועיים הראשונים לפני שהמשכורת נכנסת, נוכל לעזור להעביר את המשפחה למקום ולהאכיל אותם," היא אמרה.

לפי משרד ההגנה הבריטי, הרשויות ברוסיה הגבירו לאחרונה את פניותיהן לאזרחי מדינות שכנות להילחם באוקראינה, כאשר מודעות מקוונות זוהו בארמניה ובקזחסטן המציעות 495,000 רובל (5,140 דולר) בתשלומים ראשוניים ומשכורות מ-190,000 רובל (1,973 דולר). עדכון המודיעין של המשרד מיום ראשון מציין כי מאז חודש מאי לפחות, רוסיה פנתה למהגרים ממרכז אסיה להילחם באוקראינה עם הבטחות לאזרחות מהירה ומשכורות של עד 4,160 דולר.

בינתיים, ברוסיה, יותר מ-100 מהגרים בעלי אזרחות רוסית רוכזו במהלך פשיטה בת יומיים בדרום סנט פטרסבורג בחודש שעבר ונאלצו להירשם בלשכת גיוס צבאית, כך דיווח הפרסום המקומי RBC. על פי הדיווחים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נתון בלחץ גובר לנקוט בגישה אגרסיבית יותר למלחמתו נגד אוקראינה ולהנהיג גיוס בקנה מידה מלא במדינה כדי לחזק את כוח האדם שלה.

פוטין הכריז על "גיוס חלקי" של האוכלוסייה בסתיו 2022. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר ב-21 בספטמבר בשנה שעברה כי רוסיה תכוון ל-300,000 חיילי מילואים ואנשי צבא לשעבר עם "מומחיות צבאית מסוימת וניסיון רלוונטי".

כוחות אוקראינים מכתרים חיילים רוסים בדונבאס, רויטרס

הקרמלין הכחיש שוב ושוב דיווחים על גיוס סמוי או גל שני של גיוס העלול להתרחש. מספר החיילים שנרשמו להילחם באוקראינה השנה ככל הנראה נמוך בהרבה ממה שהרשויות קיוו לו, על פי ה-Moscow Times. המודיעין הבריטי העריך כי רוסיה כנראה רוצה להימנע מצעדי גיוס מקומיים לא פופולריים נוספים לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024. "ניצול אזרחים זרים מאפשר לקרמלין לרכוש כוח אדם נוסף עבור המאמץ המלחמתי שלו מול האבדות הגוברת", נכתב.

קונסטנטין סונין, כלכלן פוליטי יליד רוסיה מאוניברסיטת שיקגו, אמר בעבר לניוזוויק שפוטין כנראה נרתע מלהכריז על גיוס המונים פתוח מכיוון שהנרטיב התעמולה שהוא ופמלייתו דוחפים הוא שרוסיה לא מנהלת מלחמה אלא היא ביצוע מבצע צבאי בהיקף מוגבל. "זה מה שכתוב בדו"חות הצבא והמשטרה, וזו השפה שהוא מדבר לפקודיו ולציבור הרחב. הודעה על התגייסות בשטח פתוח תהיה סטייה דרסטית מהשקפת העולם הזו, כמעט כמו התפרצות מתוך בועת מידע", אמר סונין, והסביר כי גם אם פוטין ינסה לגייס גברים נוספים למלחמה, זה ילווה ברטוריקה הטוענת ששום דבר חדש לא קורה.