כשנה לאחר שפרצו מחאות הענק במדינה, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, הפרלמנט האיראני אישר היום (רביעי) הצעת חוק חדשה להחמרת עונשן של נשים שיפרו את קוד הלבוש האסלאמי. על פי כלי סוכנות הידיעות IRNA, הצעת החוק דורשת להאריך את עונש המאסר לנשים שיפרו את קוד הלבוש לתקופה של עד 10 שנים. החוק החדש ששמו "תמיכה בתרבות החיג'אב והצניעות", ממתין לקבל את אישור מועצת שומרי החוקה. 

על פי כלי התקשורת במדינה, החוק יחייב בין היתר את משרד התרבות שלא לתת היתר ליצירות אמנות "המתנגשות" עם רוח החוק, למנוע מתחנות הרדיו והטלוויזיה לארח אנשי רוח ומשפטנים שתומכים בהסרת החיג'אב ונשים המתלבשות בצורה "לא הולמת". כמו כן, החוק יחייב את משרד החינוך לארגן תקנה פנימית בדבר "תלבושת אחידה המתאימה לבסיס התרבות האסלאמית", הן לתלמידים והן למורים. סעיפי החוק גם נוגעים לעובדי משרד הבריאות ולצורת הלבוש שלהם, וגם למשרד הפנים שיבטל מתן רישיונות לעמותות חברתיות שתמכו במחאת החיג'אב האחרונה. אם לא די בכך, החוק גם אוסר על משרד הכלכלה לייבא בגדים, פסלונים, בובות וציונים המקדמים את אי-עטיית החיג'אב.

המחאות שפרצו באיראן. המפגינים יחזרו לרחובות? (צילום: רויטרס)
המחאות שפרצו באיראן. המפגינים יחזרו לרחובות? (צילום: רויטרס)

הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)
הפגנות על הרג הצעירה מהסא אמיני באיראן (צילום: רויטרס)

בנוסף, החוק החדש יחייב את המשטרה האיראנית לחזק את המעקב אחר האזרח, אם באמצעות מצלמות או בינה מלאכותית, וזאת כדי לזהות נשים אשר מפרות את חוק החיג'אב. בעבר דווח כי החוק יגדיר במפורט את העונש שיוטל על אישה שתפר אותו. כך למשל, בפעם הראשונה - האישה תקבל קנס שינוע בין 40 ל-1,100 דולר ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של עד שנתיים, ובפעם השנייה ואילך יוטלו עונשים נוספים.

במקביל, העונש למי שמקדם או מקדמת את אי-עטיית החיג'אב הוא שונה, וצפוי לנוע בין תקופת מאסר של 5 עד 10 שנים וקנסות הנעים בין 400 ל-700 דולרים. החוק גם קובע קנסות כספיים על מוסדות, חברות ובנקים המספקים שירותים לנשים שאינן עוטות חיג'אב.

בסוף השבוע האחרון, במלאת שנה למותה של מהסא אמיני, נרשמו הפגנות בערים רבות ברחבי איראן, ובהן גם בבירה טהרן. רבים מהמפגינים קראו שוב את הקריאות ממחאת החיג'אב: "נשים, חיים, חופש" ומפגינים אחראים קראו קריאות מוות למנהיג העליון, עלי חמינאי. בתגובה, פרסו הרשויות כוחות משטרה רבים באותן ערים. 

הפגנות בטהרן (צילום: REUTERS/File Photo ATTENTION EDITORS)
הפגנות בטהרן (צילום: REUTERS/File Photo ATTENTION EDITORS)

קודם לכן, דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי אביה של מהסא אמיני נעצר על ידי כוחות הביטחון המקומיים. על פי הדיווח, האב, אמג'ד אמיני, נעצר בביתו בעיר סאקז, שממערב לבירה טהרן, והוזהר שלא לקחת חלק בציון יום השנה למותה. על פי סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, "למרות שפעילים המתנגדים למשטר תכננו לבצע כאוס, שרר שקט בעיר סאקז". לטענת הסוכנות, "הקריאות למחאות ולשביתות נכשלו בעקבות הנוכחות הרבה של כוחות הביטחון והצבא". בתוך כך, ארגון זכויות כורדי עדכן כי "כוחות הביטחון עצרו את אמג'ד אמיני והחזירו אותו לביתו לאחר שהזהירו אותו כי לא יציין את יום השנה למות בתו".

כזכור, בספטמבר 2022 פרצו באיראן מחאות ענק בעקבות מותה של מהסא אמיני, שעל פי הדיווחים, הוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר" בטענה כי "לא עטתה את החיג'אב כהלכה". במהלך המחאה נהרגו למעלה מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, מאות נפצעו ואלפים אחרים נעצרו ונכלאו. על פי ארגוני זכויות האדם, עיתונאים, עורכי דין, סטודנטים, אנשי ציבור ובני מיעוטים הואשמו בקשרים עם פעילי המחאה ופוטרו ממקומות העבודה שלהם, כמו גם קרובי משפחה של מפגינים שנהרגו בזמן המחאות. על פי הדיווחים, גם עורך הדין של משפחת אמיני מתמודד כעת עם כתב אישום נגדו, הטוען כי ביצע "תעמולה נגד המערכת". אם יורשע, הוא צפוי לעונש מאשר של עד שלוש שנים.