בעולם ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי הלחימה בישראל, וחוששים כי היא תתגלגל לסכסוך רחב יותר שעלול לערער עוד יותר את היציבות במזרח התיכון. אחת השחקניות המרכזיות שלוטשות עיניים לעבר המזרח התיכון בימים אלה היא סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שתלויה באזור וברוסיה עבור חלק גדול מצרכי האנרגיה שלה. 

חברת הלשכה המדינית של חמאס חוסלה | עדכונים שוטפים מהיום ה-13 למלחמה

סין, כידוע, היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם, כאשר 71% מצריכת הנפט שלה נעשית ממדינות זרות. בהודעה שפרסמה יצרנית הנפט והגז הלאומית של המדינה בחודש מרץ צוין כי "אחת מכל שלוש חביות נפט גולמי שסין צורכת מגיעה מהמזרח התיכון".

מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה הגבירה סין את קצב רכישת הנפט מרוסיה, וזאת בעקבות הוזלה משמעותית במחיר על רקע הסנקציות שהטילו מדינות המערב על מוסקבה. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool VIA REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: Sputnik/Sergey Bobylev/Pool VIA REUTERS)

"רוסיה וסין מטפחות קשרים הדוקים עם איראן ורואות במעורבות ארה"ב בעניינים אזוריים את אחת הסיבות לחוסר היציבות במזרח התיכון", מסביר ז'אן-לופ סמאן, עמית מחקר בכיר במכון המזרח התיכון של האוניברסיטה הלאומית של סינגפור בשיחה עם CNN. 

מלבד הנפט, סין מעוניינת גם ברכישת גז, ולשם כך היא צריכה את קטאר, הספקית השנייה בגודלה לבייג'ינג. במקביל, סין יצרה גם קשרים כלכליים הדוקים עם איראן, ממנה היא רוכשת נפט. 

לפי מומחים למזרח התיכון, אם המלחמה בין ישראל לחמאס תכלול מעורבות של מדינות אחרות היא עלולה לפגוע קשות בסין. "סין וארה"ב חולקות יעד אסטרטגי משותף בדמות השמירה על יציבות אזורית", מציין אחמד אבודוח, עמית שותף בצוות החשיבה Chatham House, שבסיסו בלונדון. "התלקחות אזורית פירושה אי יציבות ארוכה, והמשמעות היא - פגיעה בעסקים של סין במזה"ת. סין לא רוצה כמובן שהאינטרסים הכלכליים שלה ייפגעו". 

ז'אן-לופ סמאן מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור מוסיף: "האינטרסים הכלכליים של סין באזור מתמקדים בעיקר באספקת אנרגיה מהמפרץ ובעסקאות בתחום הקישוריות והתשתיות הדיגיטליות. האינטרסים האלה ייפגעו אם הסכסוך יסלים עם איראן ויאתגר את היציבות במפרץ הפרסי. במובן מסוים, הסינים למעשה מרוויחים ממעורבות ארה"ב בסכסוך כעת".