מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן וסגניו משוחחים עם עמיתיהם במדינות ערב על האופן שבו תנוהל רצועת עזה לאחר שישראל תסיים את פעולותיה הצבאיות בה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים שצוטטו היום (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". 

"האמריקאים קוראים מצוין את המפה, ייתכן שהבינו שנתניהו לא יישאר רה"מ"

הגורמים המעורבים בסיעור המוחות אמרו לעיתון האמריקאי כי מוקדם מדי לדון בפרטים, כאשר ברקע מומחים לא גיבשו עדיין תכנית מפורטת לניהול הרצועה, אך הנושא צפוי לעלות לדיון במהלך ביקורו הקרוב של בלינקן במזרח התיכון.

ביום שישי יגיע מזכיר המדינה האמריקאי לישראל וייפגש עם חברי ממשלת ישראל. עוזרת מזכירת המדינה של ארה"ב לענייני המזרח הקרוב, ברברה ליף, הייתה באזור לקראת ביקורו של בלינקן, ודנה בין היתר על תוכניות עתידיות לעזה.

גורמים שמודעים לדיונים המוקדמים הדגישו כי עדיין אין תוכנית הנתמכת על ידי וושינגטון. הם ציינו כי אפשרות אחת היא תקופה שבה עזה תנוהל על ידי כוח רב לאומי מהאזור.

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)

"בעלי העניין הגדולים ביותר מעורבים בדיונים האלה", אמר הסנאטור בן קרדין, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט. "צריך שיהיה לך מנהל אמין שיכול להיכנס לעזה כדי לספק הזדמנויות לפלסטינים", הוא הסביר בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל".

"בשלב מסוים, מה שיהיה הכי הגיוני הוא שלרשות פלסטינית יעילה ומתחדשת תהיה משילות, ובסופו של דבר אחריות ביטחונית על עזה", אמר בלינקן השבוע.

חלק מהאנליסטים טוענים כי קואליציה של פקידים ערבים/פלסטינים או מנהיגים פלסטינים יכולה לפקח על הרצועה על בסיס זמני בלבד, עד שהשטח יהיה במקום טוב יותר על מנת לבחור מנהיגות משלו".

"אני חושב שארה"ב תצטרך לקבל את זה שקטאר, טורקיה, מצרים וירדן צריכות למלא תפקיד מפתח", אמר טוקה נוסיראת, מנהל האסטרטגיה בתוכנית המזרח התיכון של המועצה האטלנטית.

אפשרות נוספת תהיה לשכנע מדינות ערב שחתמו על הסכמי שלום או הסכמי נורמליזציה עם ישראל לספק או לפקח על כוח ביטחון לעזה, אבל זה יצריך מדינה או ארגון כלשהו לקחת אחריות מנהלית ולפקח על הביטחון, או במילים אחרות - כוח שמירת שלום בינלאומי.