בסוף השבוע פורסם מאמר של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ב"וושינגטון פוסט", בו הוא כתב, בין היתר, כי "לצד הצורך להרוס את יכולתו של חמאס לממש את זדונו הברור והבלתי מסויג, עלינו להטיל על ולדימיר פוטין את האחריות לתוקפנותו, כדי שהעם האוקראיני יוכל לחיות בחופש, ואירופה תמשיך להיות עוגן של שלום גלובלי וביטחון". ורה קפלן, מרצה בכירה בחוג להיסטוריה כללית וראשת מכון קמינגס לחקר רוסיה ומזרח אירופה באוניברסיטת תל אביב, עדכנה בשיחה עם "מעריב" בפרטים על הלחימה באירופה והתייחסה לביקורת על נשיא רוסיה פוטין ועל נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ולסיוע האמריקאי לישראל ולאוקראינה.

המו"מ נמשך: סנוואר מאותת - "נסכים לשחרר מעל 50 חטופים"
נתניהו ולפיד במתקפה על אבו מאזן: "שותף לפשע הנורא נגד ישראל"

מה קורה היום במלחמה בין רוסיה לאוקראינה?
"המצב הוא לא פשוט. העזרה מצד ארצות הברית ומדינות אירופה מאוד מוגבלת. הכל עובר למזרח התיכון. לפני חודש התפרסם מאמר של מפקד הצבא האוקראיני. המצב הפך להיות סוג של מלחמת התשה".

מה קורה בקרב האזרחים?
"החיים באוקראינה לא פשוטים. הפוליטיקה מורכבת, יש ביקורת כלפי זלנסקי וזו חברה שאף פעם לא הייתה שותקת. בהתחלה כולם התגייסו למלחמה, אבל עם הזמן התחילה ביקורת. אחד המסבירים הפופולריים של המלחמה, אולכסיי מיקולאיוביץ' ארסטוביץ', אמר לא מזמן שצריך לקיים בחירות לנשיאות והוא ירצה להשתתף בהן. במצב חירום לא ניתן לקיים בחירות, אך הביקורת קיבלה פומביות. אנחנו רואים שלפוטין יש אורך נשימה וכוח אדם".

הצפות ענק באוקראינה בעקבות פיצוץ הסכר ע"י רוסיה (צילום :רויטרס)

האם יש קולות שונים מהמדיניות הקיימת של זלנסקי?
"הקולות האחרים באוקראינה הם לנסות לחתום על הסכם ולהגיע לפשרה על השטחים שאבדו כבר לטובת רוסיה".

מה המצב כרגע בקרבות?
"זה שלב מאוד קשה בלחימה. מה שחיובי במצב הזה, הוא שאוקראינה תתקבל לאיחוד האירופי אפילו באופן סמלי. אין הישגים לאף אחד מהצדדים. אין שינויים, מדובר על התקדמות איטית של מטרים ולא קילומטרים".

האם יש באוקראינה מי שמפנה אצבע מאשימה כלפיי ישראל בנושא החימוש ובכלל?
"אין טענות כנגד ישראל. זלנסקי מתייחס לכך שהעזרה מתפצלת וזה המצב. ב-7 באוקטובר קולגה שלי שגר בקייב אמר שהוא מרגיש יותר מוגן ממקומות אחרים, אך זו שגרת המלחמה. הלילה סופר על כך שרוסיה הפציצה בכמה מקומות. לפני כמה חודשים סופר על המון אנשים שנספו בכפר קטן, בערך כשליש מאוכלוסייה, וזה היה בעקבות הפצצות רוסיות. זה מצב קשה ורוסיה טענה שהיו שם הרבה 'נאצים אוקראינים' - הביטוי השגור שלה לחיילים".

האם יש צידוקים מצד פוטין להמשך הלחימה?
"הנרטיב של פוטין הוא כבר מאוד קבוע. זה לא אוקראינה נגד רוסיה אלא כוחות נאט"ו בראשם. אוקראינה זה רק שטח וחיילים אוקראינים הם רק בובות ולמעשה הכל מנוהל על ידי ארצות הברית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)

האם יש מי שמבקר את פוטין?
"כל ראשי האופוזיציה או בבית הסוהר או מחוץ לרוסיה בערים הגדולות, שם אין שגרת מלחמה. זה לא נקרא מלחמה אלא מבצע צבאי מיוחד. הגיוס עדיין לא מסיבי ועדיין מגויסים רק אנשים מהפריפריה שהולכים תמורת תשלום גבוה. יש מקומות בערים הגדולות שלא חושבים על המלחמה ולא רוצים לפגוע בשכבה המבוססת העירונית. בכך מצמצים ביקורת באופן שלא נפגע בהם והם לא יערערו אותנו".

לסיום, מה קורה ברוסיה בימים אלו?
"מתכוננים לבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים באביב 2024. ברור לכולם שפוטין ינצח. מתייחסים לזה כאל משאל-עם ורמת ההצבעה חייבת להיות גבוהה. לא אומרים לספור קולות אלא להגיע למצב שהתמיכה וההצבעה יהיו 80 אחוז, ולראות שהשיח ברחוב ובתקשורת תומך בפוטין. בימים אלו יש הגירה גדולה מאוד מרוסיה לאירופה וגם לישראל. הם מאוד ביקורתיים ויש תחנות טלוויזיה ורדיו אבל הביקורת באה מבחוץ, אין ביקורת פנימית גלויה".