העיתון האמריקאי הפופולרי 'וול סטריט ג'ורנל' פרסם היום (שישי) מאמר בו נטען כי איראן, למרות הימורה המחושב על ארגון החמאס, טרם הצליחה לקצור רווחים אסטרטגיים מוחשיים מהעימות. 

חמאס מאיים על אירופה: סוכלו פיגועים בגרמניה ובדנמרק

במאמר נכתב כי למרות שישראל עומדת כעת בפני גינוי בינלאומי בשל היקף התגובה הצבאית שלה, שהרגה יותר מ-18,000 פלסטינים, רובם נשים וילדים, לפי הרשויות בעזה, ממנה נהנת איראן - טהראן מתמודדת עם מחירים גבוהים מהעימות, אף על פי שאינה מעורבת ישירות.

עוד נטען כי המחיר הגבוה מתבטא באמצעות הדיפלומטיה של איראן עם המערב, שמטרתה להקל על הסנקציות המוחצות של ארה"ב שהוטלו על תוכנית הגרעין שלה וכעת נעצרה בשל תמיכתה בחמאס. כאמור, מיליארדי דולרים שארה"ב התחייבה לשלם לאיראן בהסכם לשחרור שבויים אמריקאיים, מוקפאים למעשה.

אף על פי שאיראן דוחקת במדינות ערב שהקימו קשרים דיפלומטיים עם ישראל לוותר עליהן, אך אף אחת מהן לא עשתה זאת, טוענים ברשת האמריקאית. כאמור, בעל בריתה הצבאית החזקה של טהראן בלבנון, חיזבאללה, נמנע בינתיים מלבצע מתקפה כוללת על ישראל שרבים חששו ממנה, בעיקר בשל אזהרות מצד ישראל וארה"ב.

"איראן תראה ב-7 באוקטובר הצלחה עצומה", טען מייקל סינג, לשעבר מנהל בכיר לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי, שותף בצוות החשיבה של מכון וושינגטון. "עם זאת, אם ארה"ב וישראל ישחקו את הקלפים שלהן נכון, איראן תפסיד בטווח הארוך", אמר. "איראן לא רוצה לראות שום דבר ממה שארה"ב הציעה - רשות פלסטינית מתחדשת, חידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים התקדמות בנורמליזציה הערבית-ישראלית".

מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

"ההפסד של ישראל הוא במידה מסוימת הרווח של איראן, ועם העלייה במספר ההרוגים בעזה, איראן נהנית מההסתערות של הדעה הבינלאומית נגד התקיפה של ישראל", אמר אפשון אוסטובר, פרופסור חבר בבית הספר לתואר שני בצי במונטריי, קליפורניה. "ככל שהמלחמה עלולה לפגוע בחמאס, היא גם פוגעת בישראל, וזה כשלעצמו הופך את כל הסכסוך לשווה את זה עבור איראן", הוסיף.

אולם עם הימצאותן של ספינות מלחמה אמריקאיות בים התיכון והאיומים של ישראל להרחיב את מלחמתה בעזה למקומות אחרים באזור במידת הצורך, בעלות בריתה של איראן נמנעו מלעורר מלחמה רחבה יותר. "זה מצביע על חוסר הרצון של איראן להקריב חלק אחד מברית שלה כדי להציל אחר, אלא אם כן הישרדות הרפובליקה האסלאמית עצמה עומדת על כף המאזניים", אמרו אנליסטים ל'וול סטריט ג'ורנל'.

"מבחינה דיפלומטית, איראן התמודדה עם דחיה כאשר בפסגת הארגון לשיתוף פעולה איסלמי, בה נפגשו ראיסי וירש העצר הסעודי, הצעותיה של טהראן לסנקציות כלכליות נגד ישראל נדחו על ידי מדינות המפרץ, מצרים וירדן", טוענים דיפלומטים אירופיים ואזוריים. "גם הלחץ של איראן למדינות ערב לנתק את הקשרים עם ישראל נדחה. איחוד האמירויות הערביות ובחריין, שלאחרונה נרמלו את הקשרים עם ישראל כחלק מהסכם אברהם בתיווך ארה"ב, לא ניתקו את היחסים. גם לא למצרים ולא לירדן", נטען.

בעוד הערוצים העקיפים בין טהראן לוושינגטון נותרו פתוחים, כל התקווה שהייתה לטהרן להקלה משמעותית מהסנקציות נראית קלושה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה, נטען במאמר. שכאמור, בעקבות התקפת חמאס, ארה"ב הקפיאה את מסירת הכספים של 6 מיליארד דולר שחנתה בקטאר כחלק מהחלפת שבויים שהסתיימה בספטמבר.

הנייה באיראן (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
הנייה באיראן (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

"השמדתו המוחלטת של חמאס תהיה מבוכה לאיראן ותיצור חששות בקרב שותפיה של איראן", אמר אמיל הוקיים, מומחה לביטחון. "חסינות חמאס לעומת זאת, עלולה להפחית את התיאבון של ישראל להתמודד עם בעלות ברית איראניות אחרות", אמר.

רז זימט, עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, ציין כי אם המלחמה תגרור אחריה תקופה ממושכת של חוסר יציבות פוליטית בעזה, "איראן תהיה מחויבת להמשיך ולקדם את מעורבותה בזירה הפלסטינית. כולל הגדה המערבית, כמו גם בלבנון". "זה כולל סיוע בשיקום היכולות של חמאס וחיזבאללה כאחד", ציין.