לפי דיווח בוושינגטון פוסט, גורמים רשמיים בישראל ואנשי מילואים לשעבר ששוחחו עם העיתון ציינו כי המלחמה אמנם "פגעה בחמאס כיישות טרור, אבל זו לא משימה של שלושה חודשים". בעוד שישראל השמידה אלפי מאגרי נשק, אתרי ייצור רקטות ופירי מנהרות, ללא "אסטרטגיית היום שאחרי", ההישגים הללו עשויים להיות זמניים וחולפים, הוסיפו.

האיום הבא של ישראל יגיע ממצרים? "החלה לחפור מנהרות ענק" | האזינו

עוד דווח כי בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתעקש על חיסולו של ארגון הטרור כחלק ממטרות העל של המלחמה, מנהיגי הצבא מחזיקים בעמדה פרגמטית יותר ומאמינים כי ניתן להשפיל את הארגון אך לא להשמידו לחלוטין, וכי נותרו עדיין אלפי מחבלים חמושים בשטח, אף על פי שלפי ההערכות קרוב ל-9,000 מחבלים חוסלו. תת אלוף (מיל') אסף אוריון מדגיש: "חמאס לא הושמד, אבל עכשיו הוא כבר לא יכול לחזור על הטבח של ה-7 באוקטובר".

חמש חטיבות של ארגון הטרור, אשר מורכבות מ-24 גדודים כל אחת, פורקו ברובן, עם יותר מ-100 מפקדים שנהרגו. 17 מתוך 24 גדודי חמאס הושבתו, בעיקר בחלקים המרכזיים והצפוניים של הרצועה. רוב החיסולים של ישראל עד כה בעזה כוונו לעבר דרגים נמוכים עד בינוניים, זאת על מנת לשלול מהארגון "מסה קריטית" של לוחמים. בד בבד, ההשתלטות של צה"ל על שטחים הפכה לסטטית, וישנה הימנעות מכיבוש אזורים נוספים בתוך הרצועה, אלא התמקדות בהחזקה של השטחים הקיימים. 

בכל הנוגע להערכות צה"ל, התשתית התת-קרקעית של הארגון התגלתה כמסועפת וגדולה בהרבה ממה שחשבו תחילה, והיא משתרעת על פני 480 ק"מ. כאמור, למרות שיותר מ-5,000 פירים התגלו, לא סביר שהרשת תושמד כולה, לאחר שנבנתה באופן סמוי לאורך שנים רבות.

כמו כן, תאי גרילה קטנים של מחבלי חמאס המסתתרים במנהרות שנותרו ובחורבות של מבנים, מהווים עדיין איום קטלני על החיילים. לאחר מטח רקטות שנורה מהרצועה בשבוע שעבר לעבר העיר נתיבות, הצליחו הכוחות להקיף במהירות את אתר השיגור במרכז עזה ולחסל פעילים, מה שככל הנראה מבשר על השלב הבא של המלחמה שיתאפיין בעיקר בפשיטות ממוקדות.

אוריון מציין בנוסף כי אסטרטגיית “כיסוח הדשא" שנועדה לפגוע ביכולות האויב ולהתיש אותו, נוטה להפוך למסוכנת יותר בחלוף הזמן עבור שני הצדדים, כפי שניתן לראות בגדה המערבית, עם התגברות הפשיטות הצבאיות לצד התחזקות התאים המיליטנטים, ועזה היא אתגר גדול בהרבה.

כל זה מביא את ישראל לשאלת היום שאחרי, כאשר נוכחות ביטחונית ארוכת טווח של הצבא ברצועה תוך חשיפה לאיומים מתמשכים, נדחתה כ"תרחיש הבלהות" על ידי רוב רובה של מערכת הביטחון. "נהפוך לברווזים במטווח", הזהירו. בנוסף, הגורמים מסרו לוושינגטון פוסט כי ללא התערבות בינלאומית להגבלת כוחו של חמאס בעזה לאחר המלחמה, הסכנה של התארגנות והתחזקות המחבלים מחדש תמשיך להתקיים.