כחלק מגל האנטישמיות והמחאות הפרו-פלסטיניות ההולך וגובר באוניברסיטאות העולם, נראו מספר מחוות ציבוריות אנטי-ישראליות ואלימות, אך כשבכיר הנהגה לוקח בכך חלק ישיר הדבר ראוי לתיעוד ולדיווח נפרד. כך קרה כאשר לפני יומיים (רביעי) מונה אוסמן, ביתו של אחד ממחבלי הפיגוע במסעדת ג'ו גולדברג שבפריז שאירע ב-1982, הצטלמה עם שלט Fuck Israel ולידה נמצא מחויך לא אחר מאשר שר החוץ הנורבגי, אספן בארת איידה.

פוטין כמודל לחיקוי: כך איבד בן גביר כל מחויבות לאזרחי ישראל | סופי רון מוריה
ממשלת נתניהו מובילה אותנו לחורבן, ואת הסכנה הזו חייבים לעצור | ממי פאר

אוסמן, מועמדת לראשות העיר סקיין ופוליטיקאית מקומית בפני עצמה, החזיקה בשלט עליו מצויר דגל פלסטין ומלבד הקללה על ישראל, נרשם בו גם  "Fuck Nato" ו- "Fuck Capitalism". ההנהגה הנורבגית עצמה כבר הספיקה להתבטא בחריפות נגד ישראל מאז המלחמה, ובארת איידה עצמו אף נמנע מלקרוא לשחרור החטופים הישראלים כשנכח בפורום הכלכלי העולמי בריאד שהתקיים לאחרונה.

הפסגה הערבית בריאד (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
הפסגה הערבית בריאד (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

על אף זאת, מטעם לשכת השר מיהרו להתנצל ולהבהיר כי "המסר שמופיע לא משקף את הצהרות השר, שתומך באופן חוזר בנאט"ו ובישראל. השר לא היה מודע לטקסט, ומקור התמונה לא ידוע". מי שהתהדרה בנוצותיה הייתה דווקא אוסמן שכתבה בגאווה בחשבון הפיייסבוק שלה: "היום הקצנתי את שר החוץ איידה". 

אבי ניר פלדקליין, שגריר ישראל בנורבגיה, יצא להגנת ישראל בחשבון ה-X שלו כשצייץ: "ושוב, כמו בפסגת קהיר, הצעד המובן מאליו הדרוש להפסקת אש לא מוזכר בהצהרתך". 

And once again, as in the Summit in Cairo, the obvious step needed for ceasefire is not mentioned in your statement Minister @EspenBarthEide, the thing that started all this drama as you call it, a call for an immediate and unconditional release of the hostages, as the #ICJ… https://t.co/wTfdNv55Cw

— Avi Nir-Feldklein (@avraham_nir) April 30, 2024

שר החוץ הנורבגי ונורבגיה בפרט זכורה באמירותיה המגנות את ישראל. הסאגה האנטי-ישראלית החלה עוד בפברואר עם ההכנות לאירוויזיון, בהן איימה המדינה לא להשתתף בתחרות במידה וישראל תיקח בה חלק. באותו חודש נורבגיה אף סיפקה לאונר"א סכום שווה ערך ל-26 מיליון דולר בשל מניעת "המצב הקטסטרופלי" בעזה.

מחאה נגד ישראל בקדם אירוויזיון הנורבגי (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מחאה נגד ישראל בקדם אירוויזיון הנורבגי (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

בהמשך הגיעו אמירות המשוות את ישראל לרוסיה, ובמישור המעשי גם תמיכה מלאה והצטרפות לדרום אפריקה בתביעה נגד ישראל בהאג בצידוד כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה. בעוד טורקיה הגבילה את פעילות הסחר עם ישראל באופן טוטאלי, גם נורבגיה נקטה בקריאה דומה, אם כי חלקית, שלא לייצא ולמכור נשק לישראל.