סוכנויות הידיעות באיראן דיווחו אתמול (שישי) מטעם משמרות המהפכה כי המשטרה עצרה 261 בני אדם כולל שלושה אזרחים זרים בקידום "כת השטן" במערב טהראן, בירת איראן. ב-BBC דווח כי השלטונות האיראניים השתמשו בעבר במונח "שטניזם" כדי להתייחס ללהקות מטאל ולמעריצי סגנון מוזיקה זה.

איום שטרם הכרנו? שיתוף הפעולה המדאיג שמסתמן בין איראן למצרים | פרשנות

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, IRNA, כתבה כי "המשטרה הודיעה על זיהוי ומעצר נרחב של 'חברי הרשת השטנית' בשחריר, דרומית-מערבית לטהרן, במטרה להפיץ את תרבות השטן, ההוללות והעירום".

IRNA, ציטטה את הודעת המשטרה, לפיה חברי הרשת הזו, שבה היו כמה חברים אירופאים ואיראנים, זוהו ונעצרו אמש במהלך מבצע טכני ומתמחה של ארגון הביון פרג'ה. לפי המשטרה, נעצרו 146 גברים ו-115 נשים ב"מצב לא רצוי ומגונה" עם סמלים, שלטים וסמלי שטניות על בגדיהם, ראשיהם, פניהם ושיערם.

ממשטרת איראן נמסר כי במהלך המבצע הזה נעצרו גם שלושה אזרחים אירופאים, אך זהותם ולאומן לא צוין. עוד דווח כי במבצע נתפסו סמלים של שטניות, משקאות אלכוהוליים, סמים ו-73 שלוש מכוניות.

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

 כאמור, גם במקרה זה הרשויות האיראניות לא סיפקו הגדרה ברורה להאשמה ב"שטניזם" ובשנים האחרונות הן הענישו כמה זמרים ואמנים על "קידום השטניזם".

מסיבות אלו הפכו נפוצות באיראן בשנים האחרונות והן נערכות במחתרת. מקור אמר ל-BBC הפרסית כי המשטרה האיראנית פשטה על מסיבת מוזיקה אלקטרונית, המכונה גם "Rio Party", ולפי מקור זה נתפסו גם הטלפונים הניידים של העצורים.

בנוסף, דווח בתקשורת האיראנית כי פשיטות על התכנסויות אלו אינן נדירות, וכי לעתים קרובות הכוונה היא למסיבות או הופעות שבהן צורכים אלכוהול - דבר שאסור ברובו באיראן.

גם בעבר היו מעצרים דומים באיראן, ביולי 2009 עצרה המשטרה האיראנית שלושה אנשים בצפון מערב מחוז ארדביל באשמת "שטניזם", ובמאי אותה שנה דיווחו כלי תקשורת באיראן כי 104 "שטניסטים" נעצרו בפשיטה על הופעה בעיר שיראז שבדרום המדינה, שם אנשים שתו לכאורה אלכוהול ו"מוצצו דם", כך לפי ההודעה. טרם לכן ב-2007 פשטה המשטרה על הופעה לא חוקית שנערכה בגן ליד טהראן, בירת איראן, ועצרה 203 בני אדם.

הפגנות באיראן (צילום: AFP)
הפגנות באיראן (צילום: AFP)

גם בשנים האחרונות קרו מקרים דומים. באוגוסט 2022 הודיע ​​ראש מערכת המשפט במחוז מזנדראן על מעצרם של 120 חברי שיירת תיירים ביער ביראג'ה ניקה, והאשים אותם ב"הרמת כרזות פולחן לשטן".

 ביוני לפני שנה הודיע משפטן איראני, ​​רחמן בן סעיד, התובע של מסג'יד סולימאן במחוז ח'וזסטן, כי שני אמני קעקועים נעצרו על ידי המשטרה. הוא כינה אותם האנשים האלה "חברי כת סוטים" שהציבו "סמלים של שטניות על גופם של לקוחותיהם".

עוד הודיעו לפני שנתיים כי המשטרה אטמה שבע חנויות בגדי נשים וגברים על מכירת "מכנסי זאפ ובגדים שחורים עם לוגו וסימני שטן".

בנוסף, איראן מואשמת במעצר שרירותי של אזרחים זרים או אזרחים בעלי אזרחות כפולה; בניסיון להפעיל לחץ על מדינות המערב, כדי לעמוד בדרישותיהן. ישנם אזרחים שנעצרו באישומים כאלו או דומים, וכן דווח בעבר על שלושה אזרחים זרים בעיר שחריאר שנעצרו ועל ניסיונות של מדינות מערביות לשחרר אותם - שלא הניבו תוצאות.

לדוגמה, משרד החוץ של שבדיה הודיע ​​על מעצרו של אזרח שוודי אחר באיראן בשנה שעברה. במקביל, הרפובליקה האסלאמית דרשה את שחרורו של חמיד נורי, אסיר בשוודיה. מדובר באחד מבכירי מערכת המשפט של הרפובליקה האסלאמית לשעבר, שהואשם בפרשת הוצאה להורג פוליטיות בשנות השישים ונידון למאסר עולם על ידי מערכת המשפט השוודית.