כ-14 שעות לאחר התרסקות המסוק שבו היו נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן, גורם איראני רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנשיא ושר החוץ נהרגו. עוד הוסיף כי "כלי הטיס נשרף לחלוטין".

בכיר באונ' ת"א: "חבל שנתניהו לא היה בהתרסקות המסוק האיראני"; והביע חרטה
הלב נשבר: מת מפצעיו רס"ן גל שבת - שנפגע בהיתקלות עם מחבלים

יורשו המיועד של ראיסי הוא סגנו שעל פי החוקה האיראנית אמור למלא את מקומו במקרה של פטירת הנשיא. סגן הנשיא הראשון של איראן, הוא מוחמד מוחבר. למועצת הנהגה הכוללת את יו”ר הפרלמנט וראש מערכת המשפט יש 50 יום לארגן בחירות לנשיא חדש אם הנשיא מת במהלך ימי כהונתו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מוחמד מוכבר (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
מוחמד מוכבר (צילום: רשתות חברתיות באיראן)

מוחמד מוחבר מונה לתפקידו ב-8 באוגוסט 2021 על ידי נשיא איראן אברהים ראיסי שבחר בו לכהן כסגנו. מוחבר הוא בעל שני תארים, האחד במשפט בינלאומי והשני בניהול. כמו כן, הוא בעל תואר שני בניהול מערכות.

באשר לנשיא איראן, אבראהים ראיסי, נזכיר כי מדובר בשונא ישראל וכן במכחיש שואה. בריאיון שערך בתוכנית "60 דקות" של CBS ב-19 בספטמבר 2022, הוא אמר: "יש כמה סימנים לכך שהשואה קרתה, אבל צריך לעשות מחקר נוסף כדי לחקור אותה". עוד הוסיף כי אם מדינה לוחצת יד למשטר הציוני, אז "היא שותפה לפשעים שלהם", הכריז.

הוא תיאר את ישראל כ"משטר כוזב", ואישר מחדש את הכחשת הלגיטימיות של ישראל. בנוסף למתיחות, הוא יצא באיומים על ערים גדולות בישראל, כולל תל אביב וחיפה, וקשר את ההרס הפוטנציאלי שלהן לפרובוקציות ביום השואה.

חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)
חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)

לגבי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ראיסי היה ברור: "הפתרון היחיד הוא מדינה פלסטינית מהנהר ועד הים". הוא גם ציין כי "פשעי המשטר הציוני חצו את הקווים האדומים, מה שעשוי לאלץ את כולם לפעול", בהתייחס לפעולות הצבאיות הישראליות בעזה החל מה-29 באוקטובר.

התגובה הבינלאומית להערותיו של ראיסי הייתה מהירה. פקידים ישראלים וארגונים יהודיים עולמיים מרכזיים, כמו המוזיאון לזכר השואה של ארצות הברית והקונגרס היהודי העולמי, מתחו ביקורת על דבריו כאנטישמיות, ודחקו בתגובה בינלאומית חזקה להנהגתה של איראן.

רא"ל (מיל') אביב כוכבי, לשעבר הרמטכ"ל של צבא ישראל, הדגיש את הסכנות הטמונות במשטר שיעוות אמיתות היסטוריות. במהלך ביקור באושוויץ, הוא דן בסיכונים הכרוכים בהכחשות כאלה לביטחון העולמי, במיוחד בנוגע לשאיפות הגרעין של איראן.

נשיא איראן ראיסי בסעודיה (צילום: Handout via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי בסעודיה (צילום: Handout via REUTERS)

בנושא נורמליזציה של היחסים עם ישראל, אמר ראיסי, "מדינות המבקשות לנרמל את היחסים עם המשטר האכזרי והפושע הזה מתביישות בפני מדינותיהן היום". עוד "חזה" בינואר 2024 כי הסכסוך בין ישראל לחמאס יוביל ל"השמדת ישראל".

ד"ר תמר עילם גינדין אמרה ל"מעריב" כי "אם הוא מת או לא - זה לא משנה כלום. הנשיא הוא ראש הרשות המבצעת. מבצעת זה אומר: מבצע מה שאומרים לו. ולכן יהיה פקיד אחר. בסוף הוא פקיד בכיר, וזה הכל".

"אם הוא נהרג להערכתי אין לזה שום משמעות, נהרגו כבר משפיעים ממנו ולא קרה כלום. מקסימום אולי אנשים ינסו לנצל את הוואקום הפקידותי שייווצר עד שמחליפו ייכנס לתפקיד , ויפגינו קצת ברחובות", הסבירה.

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ששהה גם הוא במסוק, הוא בעל קשרים הדוקים עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה. ב-6 במאי דווח ב"רויטרס" כי השניים שוחחו בטלפון והנייה אמר לו כי כעת "הכדור במגרש של ישראל". לאחר מכן כתב שר החוץ ב-X כי איסמעיל הנייה הוסיף שהם "כנים בכוונותיהם".

קצת על מבנה המשטר

המשטר באיראן מוגדר על ידי חוקרי האקדמיה כמשטר היברידי תאוקרטי עם ייצוגיים מוגבלים. מצד אחד הוא פועל כמשטר דיקטטורי אבל משלב בו גורמים מאזנים דמוקרטיים. כלומר הוא יוצר מערכות בלמים ואזונים המאפשר לאזרחים לשחרר את מגבלות החירות ועול השלטוני המופעל כלפיהם. לדוגמא, המשטר מאפשר לצאת לקיים מחאות - אך עד גבול מסוים כמו למשל מחאת החיג'אב.

בראש מדינת איראן עומד ״המנהיג העליון״. מדובר בזרוע לא נבחרת, שהיא תוצר המהפכה. בעבר היה זה חומייני, והיום זה חמינאי. הוא הגורם המפקח על הזרוע השלטונית הנבחרת. תחת המנהיג העליון פועלת מועצת שומרי החוק, וכן מועצת שומרי האינטרס.

יום התעשייה הביטחונית באיראן (צילום: Handout via REUTERS)
יום התעשייה הביטחונית באיראן (צילום: Handout via REUTERS)

מועצת שומרי החוקה הוא הגוף החזק שאחרי לפקח על הפרלמנט האיראני, המג'לס, וגם על מוסד הנשיאות היא אגב הממנה את הנשיא. הפיקוח הינו ששני הגופים פועלים על פי הדת השעית ועל פי המהפכה. המועצה אף מחקה ומאשרת את חוקי הפרלמנט. מועצת "שומרת האינטרס" היא גוף מייעץ עבור המנהיג העליון, אך הוא אינו גוף עם כוח.

איראן היא רפובליקה שבה כאמור זרוע נבחרת. מוסדות השלטון בעצם הריבון שמגלם את רעיונות העם באמצעות הפרלמנט המורכב מארבע סיעות המבססות לפי השלטון את כל חלקי העם מה שכביכול מאפשר שייח וקבלת החלטות שאינה כביכול משקפת מודל דיקטטורי מלא.

עלי חמינאי  (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

ראיסי נחשב לאחד מאנשי המהפכה הוא נשא שורה של תפקידים במשטר ובמשמרות המהפכה והוא נחשב לנאמנו של המנהיג העליון חמינאי. הוא נחשב למנהיג כריזמטי שהוביל בנוקשות בתוך איראן את האינטרסים של המנהיג העליון ומועצת שומרי החוקה.

עם זאת, עדיין לא ברור עדיין מה עלה בגורלו של נשיא איראן איברהים ראיסי וכן של מספר שרים ובכירי המשטר. המשטר באיראן הוא נכון להיום המשטר היציב ביותר במזרח התיכון. ההרכב שלו שולט באיראן מאז 1979 לאחר שהפיל במהפכה אלימה את משטר השאה.