כ-14 שעות לאחר התרסקות המסוק שבו היו נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן, גורם איראני רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנשיא ושר החוץ נהרגו. עוד הוסיף כי "כלי הטיס נשרף לחלוטין".

"התליין מטהרן": זה נשיא איראן ראיסי, שמסוקו התרסק
לאחר מותו של נשיא איראן: זה יורשו המסתמן

 ד"ר מאיר ג'בדנפר, מרצה ללימודי דיפלומטיה וביטחון של איראן באוניברסיטת רייכמן ויליד איראן, התייחס לדרמה ב-103FM ואמר כי "לראיסי לא הייתה הרבה השפעה, הוא היה בן אדם יחסית שולי בפוליטיקה של איראן. הוא היה או מי שמנחה את המשפט של המשטר, אחד מהשופטים שהוציא להורג משהו כמו 3 אלף עד 30 אלף איראנים. לא היה לו רקע במערכת הביטחון של איראן, הוא היה בובה של חמינאי. הסיבה היחידה שהוא נבחר כנשיא זה היה משום שחמינאי לא נתן לאף אחד רציני אחר להיות בבחירות".

"יש מעט מאוד אנשים שיודעים מי המועמדים להחליף את חמינאי. אף אחד רשמי בתוך המערכת באיראן לא מדבר על כל תהליך הירושה, מה ומי יהיה. אחד מהתחומים איפה שלנשיא יש יותר השפעה זו כלכלה, והאינפלציה הממוצעת בזמנו זה היה הכי גבוה בהיסטוריה של איראן מאז שנות השלושים. אף אחד לא יתגעגע לראיסי, יש אנשים שאפילו חוגגים", הוסיף.

לדבריו, "יכול להיות שהוא היה אחד מהמועמדים, אנחנו פשוט לא יודעים. אם הוא היה אחד מהמועמדים, מותו כן ישפיע על התהליך. הדבר היחיד שיכול להיות שיצא מזה, שעכשיו יהיו בחירות באיראן, עוד 50 ימים חייבים לארגן בחירות וכבר ראיסי נבחר ברמה הכי נמוכה. המשטר חייב לארגן עוד פעם בחירות, לחפש עוד בובה של חמינאי". 

כמו כן, כאשר נשאל אם הוא אינו מזהה אנרגיה שונה בקרב הציבור האיראני מאז הפרסום על האפשרות כי הנשיא מצא את מותו, השיב: "אין מנהיג. אין ארגון שמוכן לארגן את ההפגנות, והכי חשוב - המשטר מוכן להרוג אנשים. המשטר הזה מוכן להרוג, זה אנשים שלא רואים בעיניים ובסופו של דבר יש להם את הכוח, מוכנים להפעיל את הכוח, להרוג, לאנוס נשים. זה משטר אכזרי".

נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת הכללית של האו''ם (צילום: REUTERS/Mike Segar)
נשיא איראן איברהים ראיסי בעצרת הכללית של האו''ם (צילום: REUTERS/Mike Segar)

איש הקשר בין טהרן לחיזבאללה: זה שר החוץ האיראני שנהרג בהתרסקות המסוק

עבדאללהיאן מונה לשר החוץ באוגוסט 2021, לאחר בחירת אבראהים ראיסי לנשיא. מינויו נחשב להקצנה ביחסי החוץ של איראן ולעדות נוספת לשמרנותה וניציותה של ממשלת ראיסי. עבדאללהיאן נחשב לתומך גדול של ציר ההתנגדות, הכולל ארגונים ומדינות המקושרים לאיראן ומתנגדים לישראל.

כלי תקשורת בעולם הערבי ציינו כי הוא נמצא בקשרים טובים עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ועם גורמים שונים ב"ציר ההתנגדות", בהם ארגון הטרור חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה. לפי "אל-ג'זירה", עבדוללהיאן בקשרים טובים גם עם משמרות המהפכה והיה בקשר טוב עם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בשנת 2020. 

שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן (צילום: Kirill Kudryavtsev/Pool via REUTERS)
שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן (צילום: Kirill Kudryavtsev/Pool via REUTERS)

בימים האחרונים שוחח עבדוללהיאן עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש על הפעילות הישראלית ברפיח. "אם וושינגטון תאפשר לנתניהו לבצע פשעים חדשים ברפיח - ההשלכות יהיו קשות", אמר השר. הוא הבהיר: "על וושינגטון לבחור בין להראות רצון להפסקת המלחמה בעזה לבין הכנסת האזור לרמה חדשה של מתיחות". לאחרונה שוחח עם מקביליו במצרים, סעודיה וקטאר והאשים את ישראל במצב הנוכחי. 

ב-28 באפריל נפגש עבדאללהיאן בלבנון עם חסן נסראללה ועם זיאד נח'אלה, מזכ"לי ארגוני הטרור חזבאללה והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (בהתאמה), טען כי "הציונים מבינים רק כוח" ותצפת על גבול ישראל–לבנון מהכפר מארון א-ראס. 

שר החוץ האיראני בגבול לבנון-ישראל (צילום: רשתות ערביות)

 רועי כהנוביץ׳, חוקר ומרצה לענייני איראן מטעם אוניברסיטת חיפה, אמר בראיון ל-״מעריב״ כי  מותו של שר החוץ האיראני עשוי להיות דרמטי הרבה יותר ממות הנשיא. "ברמה הבינלאומית, מותו יהיה הרבה יותר משמעותי עבור ישראל. במהלך המלחמה, עבדאללהיאן הסתובב ברחבי העולם כאשר ניסה לתווך ולהציג את הצד של איראן באו״ם ובפני מדינות אחרות", אמר.

"הוא היה נוהג להגיע למדינות שכנות כמו סוריה וטורקיה וכמו כן גם לרוסיה, והיה פעיל מאוד בכל הקשור למעטפת הדיפלומטית של איראן ברחבי העולם", הוא הוסיף.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM