רוסיה, סין, חיזבאללה וגורמים נוספים בעולם הביעו הבוקר (שני) תנחומים בפני איראן באשר למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות מסוק באזרבייג'ן. דווח כי נהרגו בתאונה שמונה אנשים.

"יש פה ניסיון הידברות בין ארה"ב לאיראן - לא ברור מה יהיה": המשמעויות המדיניות בהתרסקות המסוק
לאחר התרסקות המסוק של ראיסי: מה ניתן ללמוד על היכולות המבצעיות של איראן?

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הגדיל לעשות ושלח מכתב תנחומים למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי: "סייד אברהים ראיסי היה פוליטיקאי מצטיין שכל חייו הוקדשו לשרת את המולדת. הוא נהנה בצדק מכבוד רב מבני ארצו ומסמכות משמעותית בחו"ל. כידיד אמיתי של רוסיה, הוא תרם תרומה אישית שלא תסולא בפז לפיתוח יחסי שכנות טובים בין מדינותינו ועשה מאמצים רבים להביאן לרמה של שותפות אסטרטגית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

עוד כתב: "הזדמן לי לפגוש אותו מספר פעמים, ולנצח אשמור על הזיכרון הטוב מהאיש הנפלא הזה. אני מבקש מכם להעביר מילות הזדהות ותמיכה כנה למשפחתו ולחבריו של הנשיא המנוח ולכל ההרוגים באסון הנורא הזה. אני מאחל להם ולעם האיראני כולו חוסן נפשי נוכח אובדן כה קשה ובלתי הפיך. אנא קבלו את תנחומינו העמוקים בקשר לטרגדיה העצומה שפקדה את תושבי הרפובליקה האסלאמית".

פוטין כותב לחמינאי (צילום: רשתות חברתיות)
פוטין כותב לחמינאי (צילום: רשתות חברתיות)

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אף ציין כי היה מדובר ב"פטריוט אמיתי" ואמר עליו ועל שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, כי השניים "היו ידועים כידידים אמיתיים ואמינים של רוסיה". עוד הצהיר: "תפקידם בחיזוק שיתוף הפעולה הרוסי-איראני היה בעל תועלת הדדית, השותפות והאמון היו בעלי ערך רב. אנו מביעים את תנחומינו בכנות למשפחות ולחברים של הקורבנות, כמו גם לכל האנשים הידידותיים של איראן. המחשבות והלב שלנו איתכם בשעה עצובה זו".

משרד החוץ הסיני הודיע כי גם נשיא סין שי ג'ינפינג הביע תנחומים על מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס".

נשיא סין שי ג'ינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

בעולם הערבי והמוסלמי

בלבנון, כמו באיראן, הכריזו על שלושה ימי אבל לאחר מותו של הנשיא. בחיזבאללה, שנחשב כארגון הפרוקסי של איראן, הביעו עצב ותנחומים: "הנשיא היה אח גדול עבורנו, תומך וחזק ומגן מול הבעיות שלנו ושל העם, בעיקר בירושלים ובפלסטין".

שר החוץ האיראני לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, האשים את ארה"ב: "אמריקה אחראית לטרגדיה של התרסקות המסוק של הנשיא, שכן היא אסרה על מכירת כלי טיס וחלקי חילוף לאיראן למרות צו בית הדין הבינלאומי לצדק. האירוע יירשם ברשימת הפשעים האמריקנית נגד איראן".