ההודעה על מותם של נשיא איראן ראיסי ושר החוץ האיראני עבדאללהיאן, שנהרגו בהתרסקות מסוק במהלך ביקור באזרבייג'ן השכנה, עוררה תחושות מעורבות בקרבי אזרחי המדינה. במערב עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות ברפובליקה האסלאמית, כאשר בשלב זה לא ברור עדיין מה תהיה ההשפעה של האירוע על מדיניות הפנים והחוץ של טהרן. 

ראש היחידה ללימודי איראן במרכז המצרי לחשיבה ומחקרים אסטרטגיים, ד"ר הודה ראוף, הסביר בראיון ב"אל חדת" מה המשמעות של דברי המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שאמר כי האירוע לא ישפיע על המדינה. "הוא מאשר את היכולת שלו לנהל את המדינה היטב. חמינאי רוצה לאשר את רעיון המסוגלות והשימוש הנכון במשאבי המדינה, וזאת מכיוון שאיראן חווה באופן תמידי מהומות על רקע האשמות מצד אזרחים בשחיתות ובניהול כושל. הדבר ניכר במשברים רבים. על כן, חלק מהמשברים של איראן אינם כלכליים, אלא כאלה הנוגעים לשימוש רשלני במשאבי המדינה, בנוסף לשחיתות הפושה בכל מקום והניצול הפוליטי. חמינאי רוצה להדגיש שהמצב בשליטה".

העורך הראשי של מגזין הבחירות האיראני, ד"ר מוחמד עבאס נאג'י, התייחס גם הוא לאירוע, ואמר כי הוא "סבור שהדבר מבטא את הבעיה הבסיסית שאיראן סובלת ממנה, שהיא מצבן הירוד של התשתיות באיראן באופן כללי. חלק גדול מהאיראנים מייחסים זאת לגישה הבסיסית והמסורתית שבה הם נוקטים בכל הנוגע להשקעת כל המשאבים האיראנים בהרפתקאות מחוץ לאיראן. מדובר במצבה הירוד של התעופה האזרחית האיראנית וחיל האוויר. צריך להבין שחיל האוויר באיראן הוא פרימיטיבי כתוצאה, כמובן, מהסנקציות המוטלות על איראן, ועל כן מדובר על התמודדות בלתי מקצועית במידה רבה עם תנאי מזג האוויר הקשים, והיעדר יכולות שבאמצעותן האיראנים יכולים להתמודד עם אירועים מסוג זה".

הוא הדגיש כי "מדובר במשבר חמור באיראן. אני סבור שהתאונה הזאת, ללא קשר לגורלם של הנשיא ושל מי שהיה איתו על המסוק, יצית מחדש את המשבר במדינה, מכיוון שלמרות שהיא נחשבת לעשירה מבחינת משאבי הטבע, היא סובלת ממשברים כאלה. במשך חמש שעות איראן לא יכלה לדעת אפילו מה גורל הנשיא שלה ואת מיקום המסוק, שלא לדבר על חילוצו. אני סבור שזה יגרום לבעיות".

"יש לציין כי זה כמה ימים אפילו כלי התקשורת הממסדיים תוקפים את ממשלת ראיסי בשל התמודדותה הלא מקצועית עם משבר השיטפונות שפוקדים ערים רבות באיראן", הוסיף. "מחוז חורסאן, למשל, מתמודד עם משבר קשה ועם בתים שנהרסו. היום אנו מדברים היום על משבר נוסף כתוצאה ממצבה הירוד של התשתית באיראן והיעדר ניהול ממשלתי מקצועי שיתמודד עם אסונות כאלה. על כן, איראן נמצאת לא רק במשבר פוליטי, כי אם גם במשבר חברתי באופן כללי כתוצאה מה שקורה כעת".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה